W dobie Przemysłu 4.0 technologia wykorzystująca sztuczną inteligencję jest już nie tylko przydatną nowinką, ale stała się kluczem do rozwoju i sukcesu. Nowoczesne narzędzia podnoszą poziom bezpieczeństwa w firmie, przyspieszają procesy biznesowe, pozwalają generować duże oszczędności. Wszystkie te profity czekają także na firmy, które o sztucznej inteligencji wiedzą bardzo mało i z powodu braków kadrowych nie sięgają po tego rodzaju rozwiązania. O tym, jak wykorzystać AI w biznesie, opowiadają eksperci Cloudware Polska – firmy, wdrażającej nowoczesne rozwiązania informatyczne w oparciu o najwyższej jakości sprzęt m.in. IBM.

Analitycy rynku IT podkreślają, że firmy coraz lepiej rozumieją potrzebę wdrożenia nowoczesnych rozwiązań, ale obawiają się chociażby niedostatku swoich kompetencji. Z przeprowadzonego przez ICAN Research w styczniu 2019 r. badania wynika, że choć polscy menadżerowie zdają sobie sprawę z konieczności zdobywania i wykorzystywania wiedzy technologicznej, mają problem z dostępem do tej pochodzącej z pewnego źródła. 84% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że wiedza technologiczna pomaga być bardziej skutecznym w pracy, a 61% potwierdziło konieczność bycia na bieżąco z możliwościami wykorzystania najnowszych rozwiązań w biznesie. Natomiast tylko 34% respondentów wskazało, że uzyskanie od ich przełożonych dostępu do merytorycznych materiałów jest stosunkowo łatwe. Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i Internet rzeczy znalazły się też wśród 10 trendów, które – zdaniem uczestników warszawskiego kongresu MIT Sloan 2019 – będą w najbliższych latach zmieniać biznes, ale i życie codzienne.

Możliwości AI, czyli o co cały ten szum?

Handel, produkcja, zarządzanie miastem, logistyka – te branże najczęściej wskazywane są jako sektory, które szczególnie dużo i szybko mogą zyskać dzięki narzędziom wykorzystującym sztuczną inteligencję. AI (ang. artificial intelligence) to między innymi błyskawiczna analiza danych i możliwość wydajniejszego planowania procesu zakupowego. Przekonał się o tym m.in. pewien właściciel sieci pizzerii, który dzięki dokładnej weryfikacji zużycia produktów w poszczególnych restauracjach był w stanie uzyskać bardzo duże oszczędności, kupując w jeszcze większych ilościach, ale dobranych tak, by jak najmniej się marnowało. Inteligenta analiza danych pomogła mu też przewidzieć, w której pizzerii w jaki dzień najlepiej jest zastosować promocję i jaką.

W sklepie internetowym inteligentne systemy po kilku pierwszych ruchach użytkownika mogą przewidywać, jakie produkty najlepiej mu wyświetlić, a nawet, w jakich powinny one być cenach. Natomiast narzędzia AI w systemach zarządzania miastem na podstawie monitoringu mogą pomóc rozładowywać korki albo przewidywać, gdzie może dojść do niebezpiecznych sytuacji. Z kolei analiza danych z firm logistycznych i inteligentny algorytm pomagają optymalnie wykorzystać dostępny tabor pojazdów i ustalić maksymalnie wydajny plan transportu ładunków. Wszystko to w praktyce, niezależnie od branży, przekłada się na szybkość rozwoju biznesu i na oszczędności.

Aby wykorzystywać w codziennej działalności biznesowej narzędzia najnowszej generacji wcale nie trzeba mieć w firmie ekspertów znających się na sztucznej inteligencji. Ważne jest, aby nawiązać współprace z doświadczoną firmą, świadczącą tego rodzaju usługi. Cloudware Polska zajmuje się wdrażaniem, integracją i utrzymaniem hurtowni danych, systemów decyzyjnych oraz systemów zarządzania danymi podstawowymi (Master Data Management) czy wielkimi wolumenami danych (Big Data). Współpraca z Cloudware to m.in. automatyzacja procesów analizy danych, obniżenie kosztów zarządzania dzięki centralizacji danych, tworzenie spójnych i czytelnych raportów, a także ułatwienie przeprowadzania audytów.

IBM Watson – proste narzędzie z wielkimi możliwościami

Jednym z rozwiązań, które w oparciu o sztuczną inteligencję rewolucjonizują światowe biznesy, jest IBM Watson Machine Learning. System ten pozwala wykorzystać narzędzia i aplikacje oparte na sztucznej inteligencji do obsługi danych na dowolnej platformie, takiej jak IBM Cloud, AWS, Azure, Google lub własna prywatna chmura danej firmy.

Popularnym zastosowaniem tego rozwiązania jest Watson Assistant, czyli asystent biznesowy wykorzystywany do obsługi klienta w różnego rodzaju firmach. Taki doradca nie potrzebuje przerwy, nie męczy się ani nie irytuje. Przewagą technologiczną tego rozwiązania jest fakt, że z każdą kolejną rozmową narzędzie uczy się na swoich błędach, a więc cały czas poprawia parametry. Jak podaje IBM, w ciągu trzech lat użytkownicy platformy Watson Assistant zredukowali koszty o 24 miliony dolarów.

Jakie są konkretne korzyści z takiego wdrożenia? Dzięki wykorzystaniu głosowego asystenta AI firma Humana podwoiła odsetek spraw rozwiązywanych telefonicznie (ponad 7000 połączeń dziennie!). Wdrożenie asystenta AI pozwoliło firmie Autodesk na znaczące skrócenie czasu reakcji na zgłoszenia klientów (czas reakcji krótszy o 99%). Asystent AI firmy Bradesco osiągnął wyjątkowy wskaźnik dokładności odpowiedzi na zapytania klientów - 95%!

Inną wartą uwagi propozycją jest Watson Discovery, czyli narzędzie do wyszukiwania informacji, które pozwala na integrację danych korporacyjnych oraz analizowanie ukrytych w nich trendów i relacji. Dzięki niemu gromadzone w przedsiębiorstwie informacje dotyczące działalności biznesowej, na bieżąco mogą być ważną wskazówką w projektowaniu strategii firmy. Nawet przy bardzo skomplikowanych działaniach, na wielowymiarowe analizy i raportowanie nie trzeba już czekać godzinami.
Eksperci firmy Cloudware od lat zajmują się wdrożeniami zaawansowanych systemów IT, a dzięki zebranemu doświadczeniu są w stanie zaproponować każdej firmie najbardziej optymalne kosztowo i najefektywniejsze rozwiązanie.

Sztuczna inteligencja na straży bezpieczeństwa biznesowego

Narzędzia wykorzystujące AI coraz częściej pojawiają się także w obszarze cyberbezpieczeństwa. Korzystają z nich nie tylko programiści, ale i przestępcy, przez co dziedzina ta stała się w ostatnich latach areną istnego wyścigu zbrojeń. – Szacuje się, że w każdej dużej firmie codziennie dochodzi do 200 tysięcy różnych potencjalnych incydentów bezpieczeństwa, które należałoby przenalizować. Dla człowieka takie obciążenia stają się niewykonalne, ale rozwiązaniem jest sztuczna inteligencja – mówi Wojciech Fritz, specjalista IT z wieloletnim doświadczeniem (ekspert Cloudware).

Przykładem takiego narzędzia jest IBM QRadar Advisor with Watson, czyli rozwiązanie, które uczy się znajdować powiązania pomiędzy zagrożeniami i dostarcza dodatkowych informacji, opierając się m.in. na blogach czy wiadomościach. QRadar ułatwia analitykom bezpieczeństwa prowadzenie spójnych, kontekstowych dochodzeń w celu ograniczania okresów bezczynności i zwiększania wydajności ich pracy.

Sprzęt IBM gwarantem jakości narzędzi AI

Gwarancją jakości, bezpieczeństwa i prędkości działania wspomnianych narzędzi są serwery najnowszej generacji IBM Power Systems - nr 1 w rankingu firmy ITIC dotyczącym niezawodności systemu operacyjnego. Oparte na AI urządzenia zamieniają dane w rozwiązania, nie trzeba więc być analitykiem, by sprawnie używać sztucznej inteligencji. Nowy serwer inferencyjny IBM Power System IC922 wykorzystuje sprzęt i oprogramowanie po optymalizacji, zapewniając komponenty niezbędne do wyciągania wniosków z pomocą AI i przejścia od danych do spostrzeżeń. Pozwala wykorzystać modele AI w pracy, a następnie pozyskiwać wartościowe informacje biznesowe.

Eksperci Cloudware, wykorzystując wieloletnie doświadczenie i sprawdzony hardware IBM najnowszej generacji dbają o to, aby rozwiązania z obszaru AI były szeroko dostępne dla przedsiębiorstw działających w dowolnej branży. Aby dowiedzieć się, jak sztuczna inteligencja może zmienić twój biznes, skontaktuj się z Cloudware Polska i sprawdź, które nowoczesne narzędzia mogą najefektywniej wesprzeć twoją firmę.