Bank musi być blisko klienta, rozumieć jego potrzeby i specyfikę działania, ponieważ innymi rozwiązaniami będą zainteresowane firmy kontraktowe, a innymi – traderzy działający na rynku towarów masowych, szybkozbywalnych. W zmieniającym się otoczeniu rynkowym szybkość przekazywania informacji i podejmowania decyzji, dynamizm w działaniu, łatwy kontakt z bankiem, dostęp do nowoczesnych rozwiązań cyfrowych z zakresu finansowania handlu to jednak zawsze klucze do sukcesu.
Dzięki wnikliwej analizie potrzeb i oczekiwań klientów, identyfikacji ryzyk związanych z transakcjami handlowymi, bank jest w stanie zaoferować wieloproduktowe linie kredytowe, w ramach których firmy mogą skorzystać z akredytyw dokumentowych lub akredytyw stand-by, jeśli dostawca oczekuje zabezpieczenia zapłaty, celowego kredytu na sfinansowanie zakupu towaru czy opłat podatkowo-celnych, wystawienia gwarancji bankowych.
Elektroniczne rozwiązania dotyczące gwarancji bankowych oraz akredytyw przyspieszają przekazywanie informacji pomiędzy bankiem, klientem a jego kontrahentami – dziś standardem stają się e-gwarancje, dostarczane cyfrowo do beneficjentów. Obsługa akredytyw dokumentowych jest w pełni zinformatyzowana, a jednymi koniecznymi papierami są dokumenty handlowe przedstawiane przez sprzedającego w celu uzyskania zapłaty.
Nowoczesna struktura finansowania zawsze bazuje na cyklu handlowym klienta, zamówieniach, przepływie towarów. Wykorzystujemy zabezpieczenia wynikające z samej transakcji – należności handlowe, tytuł prawny do towaru, cesje z polis ubezpieczeniowych. Często badamy też kondycję finansową odbiorców klienta, a jeżeli to konieczne – angażujemy zewnętrzne podmioty, które na zlecenie banku zarządzają towarem sprzedawanym przez naszego klienta.
Przedsiębiorcy oczekują od banku doradztwa w zakresie skorzystania z produktów bankowych, ograniczających ryzyko dotyczące towaru, terminowości i jakości dostaw, otrzymania płatności, zapewniających także atrakcyjne warunki finansowania dla kontrahentów. Ważną kwestią jest zabezpieczenie transakcji przed ryzykiem kursowym lub ryzykiem zmiany stóp procentowych.
Dobór rozwiązań finansowych zależy od etapu, na jakim klient chce skorzystać z usług banku – czy zależy mu na zapewnieniu terminowości dostaw, czy oczekuje dodatkowego kredytu na wykonanie nowego zamówienia, a może chce przenieść ryzyko płatności dłużnika na instytucję finansową.
Katarzyna Kulczycka
dyrektor ds. sprzedaży produktów finansowania handlu w Raiffeisen Polbanku
PARTNER