Dynamiczny rozwój bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej zmienia układ sił na rynku TV.
Dynamiczny rozwój bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej zmienia układ sił na rynku TV.
Polsat zapowiada trzy nowe kanały tematyczne, UPC włącza do oferty nowy kanał Love, a NC+ rozszerza ofertę użytkowników pre-paid o kilkanaście kanałów. Wszyscy chcą dać widzom więcej, niż można znaleźć w bezpłatnej telewizji cyfrowej.
DVB-T (telewizja cyfrowa nadawana naziemnie) właśnie nabiera – przynajmniej jeśli chodzi o jej trzy pierwsze multipleksy – ostatecznych kształtów. W nocy z 14 na 15 lutego oferta bezpłatnych stacji wzbogaci się o dwa kanały – skierowaną do dzieci TVP ABC i TV Trwam. Pod koniec kwietnia dołączą dwie kolejne stacje.
Już teraz widać, że zmiany technologiczne skutkują przetasowaniami na rynku TV. Nie tylko zakończył się dyktat wielkiej czwórki (TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN), ale nawet razem z udziałami stacji tematycznych do nich należących jest im coraz trudniej zgarnąć duży kawałek tortu. Po zsumowaniu udziałów wszystkich kanałów TVP w styczniu tego roku okazuje się, że mają one niecałe 32 proc. rynku, TVN nieco ponad 20 proc., a Polsat jedynie 17,8 proc. – To ewidentnie efekt większej konkurencji wymuszonej przez bezpłatne kanały naziemne. Dlatego nadawcy stawiają na uruchamianie coraz to nowych stacji tematycznych – tłumaczy Jakub Bierzyński z domu mediowego OMD.
Polsat właśnie zapowiedział uruchomienie nowych kanałów: Film 2, Disco Polo i News Plus. A z oferty, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, nie zniknie TVP Polonia, którą zastąpić miała TVP Info. Władze TVP rozważały wyrzucenie kanału dla emigrantów ze swojego multipleksu, ale po testach udało się skompresować sygnał i zmieścić obie stacje.
– Jeśli chodzi o zapowiedzi Polsatu, to nie ma znaczenia, że jest już spora oferta w tym segmencie. Wystarczy, że operator na swojej platformie docierającej do 3,5 mln gospodarstw domowych ustawi te kanały na wyższych miejscach listy i dobra widownia gwarantowana – uważa Bierzyński.
Zwiększaniem oferty o widzów walczą też platformy cyfrowe i kablówki. Stąd właśnie choćby bonus dla użytkowników pre-paidów w NC+ w postaci kilkunastu dodatkowych kanałów, m.in.: Sport HD, MiniMini+ HD i Ale kino+.
Tymczasem ofertę bezpłatnej naziemnej telewizji pod koniec kwietnia dopełnią należący grupy ZPR Zbigniewa Benbenka edukacyjny Fokus TV oraz filmowa Stopklatka TV, będąca własnością spółki kontrolowanej przez Kino Polska TV i Agorę. Fokus TV to po Polo TV i Esce TV trzecia telewizja koncernu Benbenka w ofercie telewizji naziemnej.
Lidia Kochanowicz-Mańk, dyrektor finansowa fundacji Lux Veritatis, właściciela TV Trwam, zapewnia, że obecność na multipleksie nie jest rozpatrywana w kategoriach biznesowych. – Naszym celem jest dotarcie do jak największej liczby Polaków, w tym przede wszystkim do osób potrzebujących duchowego wsparcia, modlitwy, poczucia bycia we wspólnocie – mówi. Dla telewizji założonej przez o. Tadeusza Rydzyka będzie to swoista ogólnopolska premiera, bo do tej pory można ją było odbierać tylko poprzez satelitę albo kablówkę.
Dostęp do naziemnej telewizji cyfrowej pod koniec II kw. 2013 r. miało ponad 12,2 mln Polaków.
Dyrektor finansowa Lux Veritatis tłumaczy, o jakiego widza powalczy TV Trwam – czytaj na Dziennik.pl
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama