By politycy nie nabijali nas w butelkę. Bruksela zabiera się do walki z dezinformacją

autor: Magdalena Cedro, Elżbieta Rutkowska06.02.2020, 08:23; Aktualizacja: 06.02.2020, 08:25
Wszystko, co robimy na Facebooku, Instagramie, w Messengerze i innych mediach społecznościowych staje się podstawą „targetowania”

Wszystko, co robimy na Facebooku, Instagramie, w Messengerze i innych mediach społecznościowych staje się podstawą „targetowania”źródło: ShutterStock

 Jednym z elementów będzie ograniczenie targetowania w internecie.

Wszystko, co robimy na Facebooku, Instagramie, w Messengerze i innych mediach społecznościowych staje się podstawą „targetowania”. Wystarczy obejrzeć wideo, polubić fanpage, skomentować post, dodać kogoś do znajomych – najbłahsza aktywność może sprawić, że zostaniemy zakwalifikowani do grupy docelowej jakiejś kampanii. To narzędzie jest coraz chętniej wykorzystywane przez polityków, by docierać ze swoim przekazem do wyborców. Większą kontrolę nad tym procesem chce mieć Komisja Europejska. Jej wiceprzewodnicząca i komisarz odpowiedzialna za praworządność Věra Jourová zapowiedziała właśnie kroki legislacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do platform internetowych.

Zajrzeć do algorytmów

Jak mówiła niedawno czeska polityk, w kwestii reklam politycznych nie ma żadnej jasności ani pewności prawnej. – Brakuje przejrzystości, jeśli chodzi o to, w jaki sposób treść do nas trafia i do kogo należą algorytmy – podkreślała. Jourová uważa, że dziś dezinformacja się bardzo opłaca. – Niektóre kampanie są prowadzone dla zysku, inne przez „pożytecznych idiotów”. Moim celem jest zwiększenie kosztów prowadzenia szkodliwych kampanii. Dzisiaj są one po prostu za tanie. Podążanie za pieniędzmi zawsze odnosi sukces – dodała.

Obecnie media społecznościowe zapewniają najtańsze kampanie. Mogą sobie na nie pozwolić nawet lokalni lub niszowi politycy, których nie stać na reklamę w telewizji.


Pozostało jeszcze 79% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane