Świętujący obecnie swoje 60-lecie KGHM jest od lat w światowej czołówce producentów miedzi i srebra. Zgodnie z hasłami obchodów jubileuszu to prawdziwy „Odkrywca, Gigant i Wizjoner”. W miedziowym koncernie ogromne są nie tylko przychody, produkcja czy liczba zatrudnionych osób, ale także skala działań na rzecz społeczności lokalnej.

KGHM Polska Miedź S.A. operuje na 4 kontynentach, ale serce spółki bije w Polsce, na Dolnym Śląsku. Kopalnie, huty i oddziały koncernu skoncentrowane są w Zagłębiu Miedziowym. To za to sąsiedztwo spółka czuje szczególną odpowiedzialność. Polska Miedź rozpoznaje lokalne wyzwania wychodząc z pytaniami do zainteresowanych. W 2019 r. aż 1,5 tys. uczniów lokalnych szkół wzięło udział w pionierskich badaniach pod kątem ich problemów i potrzeb.

Z inicjatywy spółki rodziny w miastach Zagłębia Miedziowego mogą liczyć na szerokie wsparcie. Także w czasie pandemii. NGO-sy prowadzą warsztaty i szkolenia dla rodziców oraz zajęcia dla dzieci i młodzieży. Do szkół trafiają poradniki dla wychowawców i rodziców. Eksperci radzą w nich m.in. jak unikać i reagować na zagrożenia wirtualnego świata. Każda szkoła z regionu może także dostać fundusze na rekomendowane programy profilaktyczne.

Bez opieki nie pozostają także seniorzy. Do najbardziej potrzebujących 30 tys. paczki dostarczają wolontariusze KGHM.

– Zależy nam, aby pomagać mądrze, by nasze inicjatywy odpowiadały potrzebom mieszkańców, którzy dzięki nam poczują pozytywną zmianę. Dlatego w czasie pandemii kilkukrotnie zwiększyliśmy wsparcie finansowe na rzecz poradnictwa psychologicznego. Zaangażowaliśmy się w organizację i promocję Tygodnia Walki z Depresją. Podczas tych kilku dni z konsultacji skorzystało ponad 160 osób, w tym niektóre z kryzysem myśli samobójczych – mówi Lidia Marcinkowska-Bartkowiak, dyrektor naczelny ds. komunikacji w KGHM.

Działania społeczne KGHM nie byłyby tak skuteczne, gdyby nie współpraca z samorządami, z którymi zarząd spółki regularnie się spotyka, angażując się we wspólne projekty budujące kapitał społeczny. Wspomniany Tydzień Walki z Depresją patronatem objęło prawie 30 samorządów. Dzięki współpracy przy kampanii MiedzRodzine.pl znaleziono 5 nowych rodzin zastępczych, powstała także aplikacja naMIEDZI, która rozwija lokalną turystykę.

Maria Leżucha