Branżowe rekomendacje dla towarzystw mówią o braku zwyżek przy ratalnych płatnościach za polisy i zawieszeniu składek razem z kredytami.
Firmy ubezpieczeniowe to ostatni segment rynku finansowego, który wyszedł z propozycjami wsparcia dla klientów w związku z gospodarczymi efektami pandemii koronawirusa. Listę rekomendowanych działań przedstawiła wczoraj Polska Izba Ubezpieczeń. „Rekomendacje były ustalane ze wszystkimi ubezpieczycielami i powstawały w komisjach PIU, które składają się z przedstawicieli zakładów, więc trzeba się spodziewać szerokiego zastosowania” – informuje PIU. Dodaje, że niektóre firmy już zaczęły je stosować, a część ma być wprowadzona wkrótce.
Ubezpieczyciele chcą pójść na rękę klientom w polisach, które towarzyszą kredytom (np. ubezpieczenie niskiego wkładu własnego). Jeśli kredytobiorca korzysta z zawieszenia spłat, to powinien mieć także w tym czasie możliwość nieopłacania składek – przy zachowaniu ochrony. „Możliwe będzie też odroczenie lub zawieszenie składek w ubezpieczeniach na życie o charakterze oszczędnościowym lub inwestycyjnym. Rekomendacje PIU przewidują również obniżenie lub rezygnację ze zwyżek za płatność ratalną przy OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Dodatkowo PIU rekomenduje ubezpieczycielom uproszczenie wszystkich procedur związanych z zawieraniem umów i wypłatą odszkodowań” – informuje branżowa izba.
Osobna grupa rekomendacji dotyczy firm. Towarzystwa mają jak najszybciej dokonywać płatności na rzecz warsztatów naprawczych, firm transportowych czy lekarzy orzeczników. Utrzymana ma być oferta gwarancji dla biur podroży – ale „po indywidualnej ocenie ryzyka”.
Reklama
– Rynek ubezpieczeniowy wydaje się na tę chwilę niezdolny do wyjścia poza swoją sferę komfortu – komentuje osoba związana z branżą. Wskazuje, że np. zamiast rezygnacji z podwyższenia składki płaconej w ratach, a nie jednorazowo, można było zaproponować darowanie jednej raty lub utrzymać ochronę przez trzy miesiące.
– Pomoc dla klientów, wynikająca z naszych inicjatyw, może wynieść nawet 1,2–1,5 mld zł. Oprócz tego, należy też wziąć pod uwagę ekspozycję na ryzyko w branży turystycznej, które wynosi ok. 300 mln euro – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes PIU.
– Większość punktów z rekomendacji PIU już jest stosowanych w naszej firmie. Tak jest np. z szybkimi wypłatami czy wprowadzeniem uproszczonych ścieżek w likwidacji szkód. Pracujemy obecnie nad pozostałymi propozycjami PIU tak, aby móc je wdrożyć jak najszybciej. Czas ich obowiązywania będzie uzależniony od sytuacji epidemiologicznej w Polsce – informuje Dawid Korszeń, rzecznik Warty.
Pierwszym towarzystwem, które informowało o ułatwieniach dla klientów, była Aviva. – Na wniosek klienta przeżywającego problemy finansowe wskutek epidemii koronawirusa zawiesimy na okres do trzech miesięcy obowiązek opłacania składki w indywidualnych ubezpieczeniach na życie. Przez ten czas utrzymujemy ochronę ubezpieczeniową, co jest szczególnie ważne w trudnych czasach – deklarował na początku kwietnia Adam Uszpolewicz, prezes towarzystwa.
Biuro prasowe firmy informuje, że na razie zbyt wcześnie na informacje o liczbie klientów, którzy wystąpili z takimi wnioskami. – Dostajemy pytania od klientów, co mogą zrobić, aby utrzymać polisę na życie, bo mają problemy finansowe. Doradzamy, aby porozmawiali ze swoimi agentami o dostępnych możliwościach – wskazuje Bohdan Białorucki, rzecznik Avivy.
Wsparcie deklaruje również Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. – W razie rzeczywistych kłopotów ekonomicznych osoby, która nie zapłaciła OC i w związku z tym została obciążona karą, jesteśmy w stanie dokładnie przyjrzeć się sytuacji i ewentualnie rozłożyć karę na raty czy wręcz odstąpić od jej dochodzenia w przypadku rzeczywiście trudnej sytuacji ekonomicznej. Podkreślam, że takie podejście nie jest automatyczne, a każdy taki przypadek analizujemy indywidualnie – mówi Damian Ziąber, rzecznik funduszu. Tłumaczy, że UFG obserwuje na bieżąco rozwój sytuacji w turystyce i przygotowuje się, aby w przypadku zaistnienia zwiększonej liczby niewypłacalności biur podróży dokonywać wypłat dla poszkodowanych podróżnych z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego w możliwie najkrótszym czasie. ©℗
14,5 mld zł wyniosła w ub.r. składka z obowiązkowych polis OC posiadaczy pojazdów, w porównaniu z poprzednim rokiem spadła o 1,8 proc.
9,2 mld zł taka była wartość wypłat odszkodowań z OC posiadaczy pojazdów, wzrosła w ciągu roku o 5,4 proc.
7,2 mld zł wyniósł zysk krajowych ubezpieczycieli w 2019 r.