statystyki

Kurtyka: Poprzez ekologiczne inwestycje, chcemy podnieść poziom życia Polaków [WYWIAD]

autor: Grzegorz Osiecki, Magdalena Cedro, Julita Żylińska25.11.2019, 09:20; Aktualizacja: 25.11.2019, 11:51
Michał Kurtyka, minister klimatu

Michał Kurtyka, minister klimatuźródło: Dziennik Gazeta Prawna

- Idziemy w kierunku transformacji krajowej energetyki na zieloną, jak ta pochodząca chociażby ze źródeł odnawialnych - mówi w wywiadzie dla DGP Michał Kurtyka, minister klimatu.

Przed panem zorganizowanie nowego ministerstwa – klimatu. Jakie pan sobie stawia cele na tę kadencję?

Przede wszystkim postawiliśmy sobie za cel podniesie poziomu życia Polaków. Chcemy to osiągnąć poprzez ekologiczne inwestycje, m.in. w ich domach, które przyczynią się do oszczędności energetycznej, pozyskiwania prądu z alternatywnych źródeł energii, a co za tym idzie również ograniczenia zjawiska smogu. Dlatego w mojej misji bardzo ważne będzie pogodzenie redukcji emisji z poprawą jakości powietrza. Dużo już zostało zrobione - uruchomiono „Czyste Powietrze”. Nigdy wcześniej nie było programu o takiej skali i takich środkach, który byłby nakierowany na termomodernizację, wymianę kotłów, ale do zrobienia jest znacznie więcej.

Kolejne wyzwania?

Przed nami przemyślenie, jak powinien ewoluować nasz sposób życia, jak powinniśmy funkcjonować jako producenci i konsumenci. Nasza cywilizacja od ostatnich 200 lat lekką ręką gospodaruje zasobami planety. Mamy problem z opakowaniami, zwłaszcza jednorazowymi. Ogromnym wyzwaniem jest również emisyjność transportu. Na przykład w Warszawie 60 proc. smogu to zanieczyszczenia transportowe. Chodzi o to, by transport indywidulny zamienić na publiczny. Kolejny krok to droga w stronę transportu nisko- i zeroemisyjnego. Elektromobilność jest jednym z dwóch, obok Mieszkania+, celów, których zdaniem opozycji nie udało się zrealizować w poprzedniej kadencji.

W 2017 i 2018 r. stworzyliśmy system prawny, a lata 2019 i 2020 to początek budowania infrastruktury. Pierwszym krokiem w kierunku upowszechnienia pojazdów elektrycznych w ogóle jest postawienie na e-autobusy. Obecnie Polska jest największym ich producentem w Europie. Po naszych miastach jeździ kilkaset autobusów elektrycznych. Ten przemysł to również nowe, dobre miejsca pracy. Polska firma wyprodukowała największą w Europie ładowarkę do ładowania e-autobusów. Mamy bardzo duży udział carsharingu elektrycznego. To wszystko pozwala z optymizmem patrzeć na perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce.

Czy cele, o których pan mówi, można jakoś skonkretyzować? Na przykład w sprawie smogu powiedzieć, że pod koniec kadencji, w 2023 roku Kraków czy Warszawa nie będą wyświetlać się zimą na czerwono w aplikacjach pokazujących smog?

To zaszłości z dziesięcioleci, dziedzictwo modelu rozwoju minionego okresu, który nie przykładał wagi do kosztów dla środowiska czy ochrony ludzi. Dziś musimy przywrócić odpowiednie proporcje oraz znacznie podnieść jakość życia.


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie