statystyki

PKP powołuje holding. Tylko po co?

autor: Krzysztof Śmietana10.05.2018, 07:02; Aktualizacja: 10.05.2018, 09:49
304 mln pasażerów skorzystało z usług PKP, natomiast 270 mln zł to zysk netto PKP Intercity w 2017 r. Dla porównania, PKP PLK zamierza przeznaczyć na modernizację torów w l. 2014–2023

304 mln pasażerów skorzystało z usług PKP, natomiast 270 mln zł to zysk netto PKP Intercity w 2017 r. Dla porównania, PKP PLK zamierza przeznaczyć na modernizację torów w l. 2014–2023źródło: ShutterStock

Niemal 18 lat po podziale kolei wydzielone zeń spółki dojrzały do połączenia się. Oficjalnie dla dobra pasażerów.

Powołanie holdingu jest już przesądzone, a rząd wydał zgodę. Według zapowiedzi prezesa PKP SA Krzysztofa Mamińskiego zmiany wejdą w życie w styczniu 2019 r. Wkrótce odbędą się decydujące rozmowy między spółkami. Do ich integracji miałoby dojść po blisko 18 latach od wielkiej restrukturyzacji na kolei, gdy z PKP wydzielono spółki, które miały zajmować się konkretnymi dziedzinami. Największe z nich to PKP Polskie Linie Kolejowe (zarządza torami), PKP Intercity (narodowy przewoźnik dalekobieżny) czy PKP Cargo (przewoźnik towarowy). W Grupie jest też m.in. PKP Informatyka (dostawca usług informatycznych dla PKP) czy SKM Trójmiasto.

Według Mamińskiego celem utworzenia holdingu nie jest powrót do wielkiego PKP, a lepsze zintegrowanie kolei i stworzenie bardziej efektywnych metod zarządzania. – Jest wiele rzeczy, które możemy robić wspólnie, poczynając od strategii poprzez zakupy, wspólną politykę informacyjną, finansową czy działania marketingowe – mówi Mamiński. Liczy, że dzięki wspólnym zakupom spółki zaoszczędzą sporo pieniędzy.

Istotne też będzie występowanie ze spójnym stanowiskiem za granicą, np. przy okazji negocjowania nowych szlaków, które dostaną wsparcie unijne.

Mamiński przekonuje, że powołanie holdingu przyniesie także korzyści dla pasażerów. Ale też łatwiejsze będzie stworzenie wspólnej oferty przewoźników, którzy wejdą w jego skład. Władze PKP zakładają, że w kolejnym etapie do holdingu przystąpią Przewozy Regionalne. W 2015 r. 51 proc. udziałów w tej spółce objęła Agencja Rozwoju Przemysłu. Reszta należy do samorządów województw.


Pozostało jeszcze 48% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie