Do 2023 r. modernizacje mają pochłonąć blisko 4,4 mld zł. Na razie realizowane są zadania za 450 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie wartą 373 mln zł umowę z konsorcjum spółek Trakcja, Comsa, ZUE i Strabag. Zadanie: rewitalizacja fragmentów siedmiu linii łączących Chybie, Żory, Rybnik i Nędzę. Dziś na niektórych odcinkach pociągi zwalniają do 10 km/h.
Na śląskie projekty spółka PKP PLK zobowiązała się wobec Ministerstwa Infrastruktury wydać do 2023 r. prawie 4,4 mld zł. Inwestycje te znajdują się wśród projektów, dla których źródłami finansowania są pieniądze unijne: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Regionalny Program Operacyjny i CEF (Łącząc Europę) oraz środki krajowe.
– Ze względu na koncentrację przemysłu ciężkiego Śląsk potrzebuje sprawnej kolei, jest ona też warunkiem programu industrializacji. Te inwestycje są potrzebne, ale spóźnione. Dotychczasowe działania PKP PLK na Śląsku oceniam krytycznie – twierdzi Janusz Steinhoff, były wicepremier i minister gospodarki.
Oprócz linii Chybie – Nędza, na którą został właśnie zawarty kontrakt, niewiele jest trwających zadań. W trakcie jest rewitalizacja linii nr 61 Koniecpol – Częstochowa Stradom, która powinna się skończyć do połowy roku. Od października trwają też prace związane z modernizacją południowo-wschodniej obwodnicy GOP (m.in. ze stacjami Dąbrowa Górnicza i Łazy), które mogą potrwać do końca roku.
Duże zadania są dopiero w przygotowaniu.
Modernizacja linii E30 między Zabrzem, Katowicami i Krakowem to „przeklęta” inwestycja PKP. Janusz Steinhoff ocenia, że jej przebieg jest skandaliczny. Powinna się zakończyć już przed laty, ale w wyniku spiętrzenia problemów realizacyjnych (m.in. upadłości projektantów i wykonawców) wciąż jest ledwo zaczęta. NIK wskazała, że z pieniędzy zaplanowanych na ten cel w latach 2009–2015 spółka PLK wydała tylko... 1,7 proc. Resztę trzeba było przesunąć na inne zadania.
W październiku PKP PLK ogłosiły przetarg na przebudowę linii towarowej Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle / Inne
Tym razem do dofinansowania z programu CEF na linię Katowice – Kraków ma trafić ponad 2,2 mld zł (w granicach Śląska ok. 450 mln zł). W ostatnich dniach grudnia PLK podpisały umowę na jeden z kluczowych odcinków na tej trasie. – Zasadnicze prace na trasie Katowice – Kraków planujemy zamknąć do 2020 r. Pozostałe prace mogą potrwać do 2022 r. – powiedział DGP Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
W październiku PKP PLK ogłosiły przetarg na przebudowę linii towarowej Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. To projekt za blisko 300 mln zł na styku Śląska z Opolszczyzną. Ułatwi wywóz ładunków w kierunku portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Zarządca torów zapowiada, że pociągi towarowe zwiększą prędkość z 60 do 90 km/h. Prace mają ruszyć w 2017 r.
Około 450 mln zł trafi na prace na linii kolejowej CE 65, czyli tzw. węglówce. Chodzi o odcinek łączący Chorzów Batory, Tarnowskie Góry, Inowrocław i Bydgoszcz z Maksymilianowem – na szlaku w kierunku Trójmiasta. W tym roku PLK planuje przetarg „projektuj i buduj”.
Ponad pół miliarda złotych może pochłonąć modernizacja linii kolejowej nr 1 na odcinku Zawiercie – Częstochowa. Na ten 45-kilometrowy odcinek trwa przetarg. To arcyważna linia dla obsługi transportu towarów na Śląsku.
125 mln zł to szacunkowy koszt prac na prawie 50-kilometrowym odcinku linii nr 146: Wyczerpy – Chorzew Siemkowice (liczymy tylko fragment dotyczący Śląska). W tej sprawie spółka rozpisała przetarg.
Trwają postępowania m.in. na przebudowę linii nr 171 w rejonie Dąbrowy Górniczej. A do końca stycznia PLK obiecują ogłosić przetargi na modernizację fragmentu linii 139 Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec. Jak podlicza rzecznik PLK Mirosław Siemieniec, toczące się przetargi dla Śląska są warte ok. 1,1 mld zł.
Na liście rezerwowej, którą kolejarze chcą uruchamiać np. w razie oszczędności w przetargach, znajdują się projekty o łącznej wartości 5,7 mld zł. To również szlaki pasażerskie – np. linia E65 między Katowicami, Tychami i granicą z Czechami w Zebrzydowicach. PLK twierdzą, że – jeśli będzie finansowanie – prace powinny się rozpocząć od 2019 r.
Stan torów kolejowych na Śląsku był tak dramatyczny, że w latach 2015–2016 resort infrastruktury zarządził doraźne wpompowanie w tamtejszą infrastrukturę cargo 200 mln zł nadwyżki budżetowej.
Dzięki tamtej operacji udało się wyremontować 170 km torów towarowych.
265 mln zł były warte inwestycje zrealizowane przez PKP PLK na Śląsku w 2016 r.
6,7 mld zł to łączna wartość inwestycji PLK związanych ze Śląskiem (także wychodzących poza granice województwa) znajdujących się na liście podstawowej obejmującej projekty, które mają być zrealizowane do 2023 r.