Największy producent oprogramowania komputerowego Microsoft Corporation zaprezentował w poniedziałek w Los Angeles prototyp długo oczekiwanego tabletu nazwanego "Surface" (Powierzchnia). Ma on rzucić wyzwanie cieszącemu się olbrzymią popularnością iPadowi firmy Apple.

Dyrektor generalny Microsoftu Steve Ballmer określił "Surface" jako "tablet do pracy i zabawy."

Microsoft Surface ma ekran o przekątnej 10,6 cala i zachowuje panoramiczne proporcje 16:9.

Microsoft Surface / Media

Surface będzie wyposażony w ochronne nakładki połączone z urządzeniem dzięki magnesom - Touch Cover i Type Cover. Touch Cover ma 3 milimetry grubości, a na jej wewnętrznej stronie w pełni funkcjonalną klawiaturę dotykową. Z kolei mająca 5 mm Type Cover to klawiatura z cieniutkimi, ale normalnie klikającymi pod palcem klawiszami oraz touch padem. 7 warstw z jakich jest zbudowana Touch Cover ma za zadanie precyzyjnie odczytywać nacisk, z jakim użytkownik dotyka powierzchni. Technologia ma też eliminować błędy wynikające z przypadkowego dotknięcia powierzchni.

Dołączane klawiatury i specjalna podstawka, dzięki której będzie można wygodnie ustawić tablet, sprawia że Surface może przekształcić się w cieniutkiego laptopa.

W zaprezentowanym prototypie jako system operacyjny zastosowano tymczasowo program Windows RT. Tablet w pierwszej wersji ma grubość 9,3 mm, waży 676 gramów i posiada ekran dotykowy o przekątnej 26,9 cm. Ma dysponować pamięcią 64 lub 128 GB.

Druga wersja tabletu ma grubość 13,5 mm i waży 903 gramy. Pamięć, podobnie jak w pierwszej wersji - 64 albo 128 GB. Pierwsza wersja będzie oparta na podzespołach Intela a druga ARM Holdings.

Ceny i daty premier oby urządzeń nie zostały precyzyjnie określone. Surface Windows RT będzie dostępne wraz z premierą Windows 8, a Surface Windows 8 Pro około trzech miesięcy później. Ceny „będą porównywalne z podobnymi tabletami opartymi na architekturze ARM”.

Analitycy rynku podkreślają, że Microsoft, wprowadzając do sprzedaży własny tablet, rozpoczyna bezpośrednią rywalizację ze swymi najbliższymi partnerami, którzy są producentami komputerów i urządzeń peryferyjnych - takimi jak Samsung Electronics Co i Hewlett-Packard Co.

Microsoft liczy, że sprzedaż jego tabletów osiągnie w 2013 r. 180 mln i będzie znacznie wyższa niż tradycyjnych komputerów. Apple sprzedał 67 mln egzemplarzy swojego iPada od czasu jego wprowadzenia do sklepów 2 lata temu.

Film