Już od 2 lutego 2022 roku wchodzą w życie nowe, europejskie przepisy odnośnie stawek dla kierowców realizujących przewozy na trasach międzynarodowych. Firmy transportowe będą musiały zapłacić każdemu kierowcy taką samą stawkę jaką otrzymuje kierowca kraju, na terenie którego będzie realizował przewozy. Oznacza to nie tylko podwyżki dla pracowników, ale także wzrost obowiązków oraz kosztów dla przewoźników. O tym, jak to wpłynie na krajowy rynek transportowy oraz jakie są rozwiązania rozmawiamy z Pawłem Turniakiem, dyrektorem ds. systemów GPS w Seris Konsalnet.

Czy zmiany, które wejdą w życie w lutym, są czymś zaskakującym dla przewoźników?

Jeżeli tylko przewoźnik czujnie śledzi przepisy europejskie i Dziennik Ustaw, to na pewno nie. Pakiet mobilności jako zestaw przepisów, obowiązujących w całej Europie, wszedł w pewnej części w życie już w 2020 roku. Co roku uruchamiane są kolejne części tego pakietu. W lutym wchodzi w życie część przepisów, dotycząca rozliczania kierowców – traktując ich jako pracowników delegowanych. Oznacza to, że pracownicy przy większości kursów będą rozliczani po stawkach krajów, w których realizują zlecenia. Nie muszę chyba mówić, jak to wpłynie na koszty funkcjonowania przewoźników i ich rentowność oraz ceny towarów. Ponadto to, nie jest to jedyna zmiana – zaostrzone zostaną przepisy dotyczące pauzy, liczby godzin bez wyjazdów, obowiązkowy powrót pojazdu do bazy w kraju czy wiele innych wymogów zmieniających dotychczasowe procesy logistyczne. Przykładowo, wchodzi obowiązek posiadania tachografów dla pojazdów o masie 2,5-3,5 ton z zapisem przekroczeń granic czy konieczność zabezpieczenia finansowego na każdy pojazd.

Czy przewoźnicy są przygotowani na te zmiany?

Uważam, że nie. Większość przewoźników, z którymi rozmawiam, nie rozumie sposobu wyliczania stawek za pracę w poszczególnych krajach. Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, że zmienia się także sam sposób wyliczania wynagrodzenia kierowców – z podstawy wynagrodzenia odpada możliwość wliczenia delegacji (ryczałt noclegowy, dieta) do wynagrodzenia za pracę za granicą, co było do tej pory częstą praktyką. Co ważne w naszym systemie Seris Smart GPS przewoźnicy rozliczają diety krajowe i zagraniczne. Zatem konieczna będzie nie tylko zmiana sposobu rozliczania stawek, ale także bardzo dokładne ewidencjonowanie czasu pracy kierowców.

Będąc przewoźnikiem – jak sobie z tym poradzić?

Niedawno mieliśmy „na gwałt” wprowadzany nowy system opłat e-TOLL. Obecnie w najbliższych miesiącach mamy kolejne utrudnienia dla przewoźników. Należy pamiętać, że krajowe przepisy są jeszcze w trakcie opracowywania i nie wiemy, jaki dokładnie będzie ich kształt. Czuję to jako powtórkę z wakacji, kiedy w sierpniu i wrześniu dostosowaliśmy systemy i pojazdy klientów do wymagań e-TOLL. Na szczęście wiele problemów z tym związanych mamy już za sobą.

Przede wszystkim każdy przewoźnik powinien sprawdzić, czy obecny system zarządzania flotą oraz urządzenia GPS pomogą wypełnić zadania stawiane przez PAKIET MOBILNOŚCI. Chodzi głównie o zbieranie danych, które pozwoli na odpowiednie generowanie raportowanie czasu pracy kierowcy i pojazdu, zgodne z jego wymogami.

Jednym z rozwiązań tego problemu jest nasz system Seris Smart GPS. Kontroluje on zarówno pozycję pojazd jak i kierowcy, rozlicza koszty pracy pojazdu i kierowcy oraz diety krajowe i zagraniczne. Jego funkcjonalności oparte są na urządzeniach lokalizacyjnych, podpiętych do magistral CAN, dających dostęp do informacji o przebiegu pojazdu, wskazaniach tachografu, obrotach silnika, spalaniu i wielu innym parametrom. Mamy możliwość monitorowania pozycji telefonu kierowcy dzięki aplikacji Seris Connect, co dodatkowo pomaga w potwierdzeniu pozycji pojazdu i sprawowaniu kontroli nad kierowcą. Liczne integracje z giełdami transportowymi, TMS, platformami logistycznymi czy sieciami stacji paliw, w połączeniu podstawowymi usługami monitorowania czy zabezpieczenia ładunku, wspierają naszych przewoźników w ich codziennej pracy. Jedną z funkcji systemu Seris Smart GPS jest wyznaczanie obszarów i korytarzy w celu precyzyjnej kontroli trasy kierowcy i kosztów realizowanego zlecenia, W świetle oczekiwanych zmiana prawnych, kluczowa staje możliwość pobierania w dowolnym momencie plików DDD z karty kierowcy i tachografu oraz wiedza zarządzającego transportem o dostępnym czasie pracy kierowcy, co wydaje się kluczowe w kontekście wejścia w życie uregulowań Pakietu Mobilności.

Nasz system Seris Smart GPS dzięki integracji z komunikatorem Seris Connect, pozwala na sprawną komunikację dwustronną z kierowcą, wymianę dokumentacji czy obsługę statusów realizowanych zleceń. Niezależnie od tego jaką formę rozliczenia pracy kierowców za granicą zastosuje Polski Rząd w ramach dostosowania krajowych przepisów do Pakietu Mobilności, będziemy dostosowywali nasz system Seris Smart GPS do zmieniających się wymogów i stawianych przewoźnikom zadań logistycznych.

https://gps.konsalnet.pl/uslugi/seris-smart-gps-do-zarzadzania-flota-samochodowa