Podatek dochodowy jest drugim, po VAT, podatkiem przysparzającym Polakom najwięcej problemów – wynika z danych Krajowej Informacji Podatkowej. Kontakt z infolinią KIP jest jednym ze sposobów na korzystne, roczne rozliczenie z fiskusem – przypomina Tax Care w ramach cyklu „PIT Last Minute”.

Na złożenie rocznych zeznań podatkowych pozostał niespełna miesiąc. Osoby, które nie rozliczyły się jeszcze z fiskusem mają ostatnie kilka tygodni na ustalenie, czy mogą jeszcze zmniejszyć swoje zobowiązania wobec fiskusa za pomocą przewidzianych przepisami sposobów. Tax Care rozpoczyna kolejny już cykl „PIT Last Minute”, w którym podpowiada, co jeszcze można zrobić, by rozliczyć się z urzędem skarbowym jak najkorzystniej.

Rozkład pytań kierowanych do KIP / Inne

Ulgi znane, ale czy można je zastosować?

O tym, że fiskus przewiduje ulgi i preferencje podatkowe dla określonych podatników, wie praktycznie każdy. Z sygnałów przekazywanych przez klientów Tax Care wynika jednak, że nie zawsze potrafimy właściwie je wykorzystać, szczególnie wtedy, gdy sytuacja nie jest oczywista – na przykład gdy współmałżonkowie prowadzą różnie opodatkowaną działalność gospodarczą lub gdy uczące się jeszcze dziecko osiąga własne dochody lub prowadzi własną firmę. W rozwikłaniu wątpliwości podatkowych może pomóc między innymi rozmowa z ekspertem Krajowej Informacji Podatkowej – ogólnopolskiej infolinii podatkowej pod nadzorem Ministerstwa Finansów.

Najtrudniejsze odpowiedzi najpóźniej w 7 dni

W jaki sposób działa infolinia KIP? Po powitaniu podatnik wybiera jedną z czterech kategorii podatkowych - zeznania podatkowe osób fizycznych (w okresie I-IV), informacje podatkowe (m.in. podatek dochodowy, VAT, identyfikacja podatkowa, CIT, podatek od czynności cywilno-prawnych i akcyzowy), e-deklaracje (procedury związane z wypełnianiem zeznań i pomoc techniczna) lub potwierdzanie numerów VAT kontrahentów z Unii Europejskiej. Następnie podatnik łączy się z odpowiednim konsultantem. Jeśli podczas rozmowy nie uda się znaleźć odpowiedzi na pytanie, następuje przełączenie do eksperta. Gdy ekspert nie zna odpowiedzi, pytanie uzyskuje status pytania odroczonego, na które KIP odpowiada w ciągu 7 dni.

134 tys. pytań miesięcznie

Infolinia KIP jest dostępna dla podatników od prawie 7 lat. W tym czasie jej ekspertom zadano pytania ponad 8,3 mln razy – wynika z danych podsumowujących działanie tej instytucji. Tylko w ubiegłym roku do KIP skierowano łącznie ponad 1,6 mln pytań, co oznacza, że średniomiesięcznie próbowano rozwikłać ok. 134 tys. podatkowych wątpliwości. Ponad 490 tys. telefonów do KIP w 2012 r. dotyczyło właśnie podatku dochodowego (31%). Oprócz tego w okresie styczeń-kwiecień ubiegłego roku prawie 160 tys., czyli 10% wszystkich zapytań, dotyczyło konkretnie rozliczeń rocznych za 2011 rok.

Natężenie pytań do KIP / Inne

Źródło: Krajowa Informacja Podatkowa

Mimo tak dużej liczby zapytań podatek dochodowy nie jest rekordzistą w przysparzaniu problemów podatnikom. Najwięcej wątpliwości budził w 2012 r. podatek VAT, o który pytano ponad 700 tys. razy (43%). Natomiast najmniej pytań dotyczyło podatku akcyzowego i e-deklaracji (po 1% wśród wszystkich zapytań).

Źródło: Krajowa Informacja Podatkowa

Najwięcej pytań pojawiło się właśnie w miesiącach marzec-kwiecień (prawie 380 tys.), co należy powiązać z upływem rocznego rozliczenia nie tylko podatku osób fizycznych (PIT), ale także osób prawnych (CIT) – do końca marca rozliczają się bowiem firmy, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym.

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care