Według opublikowanego we wrześniu 2022 r. raportu McKinsey&Company „Digital Challengers on the next frontier in Central and Eastern Europe” wielkość polskiej gospodarki cyfrowej, największej w Europie Środkowo-Wschodniej, szacuje się na 44 mld euro.

Największy udział ma w niej handel cyfrowy, główny motor napędowy. Jego wartość oraz udział w handlu ogółem podwoiła się od 2017 r. i w 2021 r. wyniosła 27 mld euro. Aby jednak podtrzymać dynamiczny wzrost, polskie firmy muszą dostosować się do nadchodzących trudniejszych czasów i rosnących oczekiwań klientów oraz klientek.

Oczekiwania te zmieniły się zaś znacząco w ciągu ostatnich trzech lat. Konsumenci i konsumentki postawili na zakupy online. Według badania Google Smart Shopper aż 92 proc. nie zamierza rezygnować z nowych nawyków.

Co to oznacza dla biznesu? Na jakie rozwiązania warto postawić w 2023 r.?

1. Omnikanałowość to już styl życia

Zachowania konsumentów i konsumentek zmieniły się na dobre, a przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie muszą być przygotowani przede wszystkim na działalność w internecie. Tylko niewielki odsetek klientów ogranicza się do zakupów wyłącznie w internecie lub offline. Dlatego to integracja handlu offline i online jest obecnie zwycięską strategią. Omniklienci chcą kupować w taki sposób, jaki jest w danym momencie dla nich najwygodniejszy. Oznaki tego zjawiska obserwowaliśmy w ubiegłym sezonie świątecznym, gdy 54 proc. kupujących skorzystało w ciągu dwóch dni z co najmniej pięciu kanałów, m.in. takich jak platformy wideo i media społecznościowe.

ikona lupy />
Materiały prasowe

2. Automatyzacja w duecie ze zmieniającym się klientem

Ze względu na coraz bardziej zawiłą ścieżkę zakupową klienta i w związku z przemieszczaniem się przez niego w przenikającym świecie offline & online warto postawić na narzędzia pozwalające za nim nadążyć. Możemy liczyć na coraz bardziej zaawansowane, które pozwolą nam wręcz „asystować” klientowi w zakupach. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc szczególnie w znalezieniu właściwych użytkowników i użytkowniczek, którzy będą zainteresowani zakupem naszych produktów, i następnie w dotarciu do nich. Dzięki automatyzacji można w prosty sposób zaplanować strategię kampanii marketingowej lub wypracować optymalny model łańcucha dostaw.

3. Wideo narzędziem przyszłości

W tym roku oglądaliśmy treści wideo w internecie o 30 proc. dłużej niż rok temu. YouTube w Polsce ma już 25 mln dorosłych użytkowników, a 12 mln widzów ogląda treści z platformy na telewizorach. Dobrze opracowana kampania wideo może pomóc w kreowaniu spersonalizowanego przekazu na temat marki i wartości produktu, a także umożliwić dotarcie do zainteresowanych danym produktem lub kategorią. Warto jednak zauważyć, że widzowie (szczególnie młodsi) coraz częściej szukają unikatowego, niszowego kontentu, który będzie dla nich ciekawy.

4. Elastyczność w realizacji zakupu

Głównym powodem zakupów w internecie dla Polek i Polaków jest wygoda (46 proc.), jak wynika z badań Google Smart Shopper, drugie miejsce zajmuje szybkość transakcji (40 proc.). 23 proc. badanych uważa, że cena jest powodem, dla którego wybierają zakupy online. Sprzedawcy muszą być gotowi na dostosowanie się do oczekiwań klienta i oferowanie np. różnych opcji dostawy lub płatności, a także jasno o nich informować. Warto zaznaczyć, że już 40 proc. badanych kupuje w internecie przy pomocy smartfona. Sprzedawcy muszą zadbać o ich doświadczenie przez chociażby zapewnienie szybkiego ładowania strony, jej dostosowanie do ekranów smartfonów lub oferowanie aplikacji sklepu.

5. Ciągły rozwój i reagowanie na zmieniającą się rzeczywistość

Działalność w internecie, ale też dynamika naszej rzeczywistości wymagają tzw. long life learning, czyli ciągłego uczenia się. Może w ramach noworocznych postanowień warto dodać jedno dotyczące rozwoju siebie i swojej firmy w kierunku jeszcze większej cyfryzacji? Zgodnie ze wspomnianym raportem McKinsey & Company cyfryzacja buduje także odporność na kryzysy.

Pomóc w rozwoju cyfryzacji mogą m.in. jakościowe programy, dzięki którym z pomocą ekspertów można wprowadzić nowe rozwiązania. Doskonałym przykładem jest bezpłatny program Firmy Jutra: e-commerce, prowadzony przez Google’a we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju, dzięki któremu w ostatnim czasie 500 przedsiębiorców i przedsiębiorczyń – aspirujących liderów e-commerce – rozwinęło swoją wiedzę na temat efektywnego wykorzystania kanałów sprzedaży online, marketingu internetowego i technologii chmurowych.

Smart Shopper Research. Savanta (2022)/Google, Cint (2021)/ Kantar (2020+2019), liczba respondentów: n=1814.

Marta Guzek, Retail Manager, Google Polska

Materiał powstał we współpracy z Google