statystyki

Rewolucja do poprawki: III filar emerytalny wymaga zmian

autor: Mariusz Biały15.05.2018, 08:48; Aktualizacja: 15.05.2018, 09:39
Presja czasu oraz ogromna liczba uwag do projektu (nie tylko w sprawach technicznych, lecz także dotykających kwestii w istocie fundamentalnych) sprawia, że Ministerstwo Finansów stoi obecnie przed bardzo trudnym zdaniem.

Presja czasu oraz ogromna liczba uwag do projektu (nie tylko w sprawach technicznych, lecz także dotykających kwestii w istocie fundamentalnych) sprawia, że Ministerstwo Finansów stoi obecnie przed bardzo trudnym zdaniem.źródło: ShutterStock

Trzeba przy tym zadbać, by w pracowniczych planach kapitałowych nie powtórzyła się historia OFE.

O ogromnym zainteresowaniu projektem ustawy o pracowniczych planach kapitałowych świadczy nie tylko to, że w kwietniowych konferencjach uzgodnieniowych uczestniczyło ponad 50 podmiotów reprezentujących m.in. przedstawicieli pracowników i pracodawców, instytucje finansowe, izby gospodarcze czy podmioty publicznoprawne, lecz również liczba zgłoszonych uwag – jest ich ponad tysiąc.

Czy zmiany są niezbędne?

Projekt ustawy nawiązuje do wniosków sformułowanych jeszcze w 2016 r. w ramach przeglądu systemu emerytalnego oraz stanowi rozwinięcie założeń Programu Budowy Kapitału, przedstawionych przez ówczesnego ministra finansów, a obecnego premiera Mateusza Morawieckiego. W przyjętej w ubiegłym roku Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zaprezentowano cele rozwoju gospodarczego i społecznego Polski w perspektywie obecnej i następnej dekady. Wśród zmian dotyczących systemu emerytalnego jako priorytet wskazano m.in. uruchomienie do 2020 r. w ramach III filaru dobrowolnych pracowniczych planów kapitałowych. Wedle zamierzeń PPK mają być ważnym narzędziem w rękach państwa do przeciwdziałania niekorzystnym trendom demograficznym czy identyfikowanym przez projektodawców zagrożeniom dla polskiej gospodarki.

Dla przykładu: prognozowane obniżanie się w kolejnych dziesięcioleciach wysokości emerytur wypłacanych z obowiązkowej części systemu emerytalnego w relacji do płac nadaje coraz większego znaczenia zadaniu zapełnienia luki w poziomie dochodów pomiędzy fazą aktywności zawodowej i po przejściu na emeryturę. Co więcej, rosnąć będzie również liczba tych emerytów, w których przypadku dla osiągnięcia minimalnego poziomu wypłacanego świadczenia emerytalnego niezbędna stanie się pomoc finansowa ze środków publicznych. W ślad za tym procesem podążać będzie rosnące obciążenie budżetu państwa. Wprowadzenie PPK motywowane jest przede wszystkim dążeniem do wzrostu poziomu zabezpieczenia emerytalnego Polaków, a dzięki temu również utrzymaniem prawidłowej kondycji systemu finansów publicznych. Skierowanie kapitału przyszłych emerytów na rodzimy rynek kapitałowy służyć ma natomiast budowaniu długoterminowych oszczędności, sprzyjając tym samym zmniejszaniu zależności dostępności finansowania krajowych przedsiębiorstw od kapitału zagranicznego oraz podniesieniu potencjału rozwoju i wzrostu stabilności polskiej gospodarki.


Pozostało jeszcze 90% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Polecane