Trwa sezon wakacyjny. Możemy wreszcie wybrać się na wycieczkę, którą często zaplanowaliśmy i wykupiliśmy nawet pół roku wcześniej. Niestety zdarza się, że nie wszystko idzie zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Odwołany lot, problemy z biurem podróży, hotel, czy pokój, który nie wygląda tak jak w ofercie biura, a w najgorszym przypadku nawet ewakuacja i konieczność powrotu do kraju – tak jak obecnie ma to miejsce w Grecji w związku z szalejącymi pożarami. Co możemy w tej sytuacji zrobić? Czego żądać od organizatora wyjazdu i jak przygotować się do postępowania reklamacyjnego?
- Trzeba uważnie przeczytać umowę
- Domniemanie odpowiedzialności organizatora
- Jakie problemy najczęściej zgłaszają klienci biur podróży?
- Zmiana daty wylotu i powrotu
- Overbooking, czyli zmiana hotelu
Trzeba uważnie przeczytać umowę
Absolutnie podstawową kwestią przed podjęciem decyzji o wykupieniu wycieczki jest zaznajomienie się z umową zawieraną z biurem podróży. Wiele osób w ogóle nie zadaje sobie tego trudu, tymczasem jest to kluczowe zarówno dla przebiegu i bezpieczeństwa całego wyjazdu, ja i dla możliwości późniejszego ubiegania się o odszkodowanie.
Ważne
Ważne!
Organizator usług turystycznych ma obowiązek szczegółowo poinformować nas o wszystkich elementach usługi.
Obowiązkiem organizatora jest szczegółowe poinformowane nas o wszystkich kwestiach związanych z wycieczką. Taka informacja musi być udzielona na piśmie, przystępna i zrozumiała. Trzeba jednak pamiętać, że pracownik biura podróży będzie przede wszystkim dążył do sprzedania nam wycieczki, a zatem interpretacja zasad wyjazdu może nie być do końca obiektywna.
Elementem umowy z są także wszystkie informacje zawarte w broszurach, folderach, katalogach czy innych formach ofert, chyba że umowa zawiera inne postanowienia w tym zakresie. Zarówno wszystkie te formy ofert jak i treść umowy nie mogą wprowadzać w błąd.
Ważne
Ważne!
Jeśli na miejscu zastaniemy coś innego niż w umowie, folderach i katalogach możemy reklamować usługę.
Domniemanie odpowiedzialności organizatora
Przepis obowiązującego prawa zapewniają ochronę klientom biur podróży na wypadek niepowodzenia wycieczki. Chodzi tu o tzw. ustawowe domniemanie odpowiedzialności organizatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umówionej usługi turystycznej.
Dzięki temu dochodząc swoich roszczeń wobec biura podróży musimy jedynie wykazać, że
- świadczenia objęte umową nie zostały wykonane albo zostały wykonane niezgodnie z jej treścią oraz, że
- stanowiło to przyczynę powstania po jego stronie szkody majątkowej lub niemajątkowej.
Jakie problemy najczęściej zgłaszają klienci biur podróży?
Sytuacje, jakie najczęściej reklamowane są przez klientów biur podróży to:
- zmiana daty wylotu i powrotu,
- zmiana hotelu (tzw. overbooking),
- standard hotelu nieadekwatny do ofertowego,
- standard posiłków nieadekwatny ofertowego,
- utrata bagażu,
Zmiana daty wylotu i powrotu
W przypadku zmiany daty wyjazdulub powrotu klient ma prawo zgłosić reklamację do biura podróży. Musi to być jednak cała data, tj. dzień, w którym mieliśmy wyjechać czy wracać. Natomiast sama zmiana godziny wylotu i powrotu nie może być podstawą skutecznej reklamacji. Jeżeli jednak zmiana godziny wylotu spowoduje także zmianę daty wylotu i powrotu, będzie to już skuteczna podstawa skierowania roszczeń wobec biura podróży.
Ważne
Ważne!
Zmiana godziny wylotu może być reklamowana tylko w przypadku, gdy spowoduje także zmianę dnia, czyli całej daty wylotu czy powrotu.
Overbooking, czyli zmiana hotelu
Overbooking to praktyka stosowana w branży turystycznej przez organizatorów turystyki jak i linie lotnicze. Polega ona na dokonywaniu większej ilości rezerwacji od liczby klientów, którzy mogą być obsłużeni w danym momencie. Firmy praktykujące overbooking, dokonując większej liczby rezerwacji liczą na rezygnacje części klientów z usługi.
W przypadku gdy rezerwację zmieniono przed rozpoczęciem wycieczki, nasza umowa zostaje w ten sposób wypowiedziana a my mamy prawo żądać od organizatora:
- propozycji skorzystania z innego hotelu bądź
- zwrotu pieniędzy wpłaconych z tytułu organizacji wycieczki.
Mamy oczywiście prawo nie zgodzić się na zakwaterowanie w innym hotelu. W takiej sytuacji mamy prawo żądać:
- zwrotu kosztów oraz
- odszkodowania z tytułu zmarnowanego urlopu.
Może się też zdarzyć, że na miejscu okaże się, że nie zapewniono nam odpowiedniej ilości miejsc hotelowych. W takich przypadkach organizator ma obowiązek zapewnić nam świadczenie zastępcze. W przypadku, gdy jego jakość jest niższa od jakości usług określonych w programie imprezy, klient może żądać odpowiedniego obniżenia ceny.
Nieadekwatny standard hotelu
Najczęściej zgłaszane problemy klientów biur podróży związane ze standardem hotelu to:
- problemy z dostawą prądu,
- problemy z dostawą wody,
- brak lub niedziałająca klimatyzacja,
- brak balkonu w pokoju hotelowym,
- brak dostępu do wifi i Internetu oraz niedostępna telewizja,
- brak bezpośredniego wyjścia na basen,
- nieuprzejma obsługa,
- nieprzyjemne zapachy,
- hałas związany z budową obok hotelu,
- brak gwarantowanych w ofercie: siłowni, sauny, jacuzzi, fitnessu, kortu tenisowego,
- insekty/robactwo w pokojach.
Standard posiłków niezgodny z gwarantowanym w ofercie
Najczęściej zgłaszane problemy związane z wyżywieniem to:
- zbyt małe posiłki,
- monotonne i nieświeże posiłki,
- limitowane napoje i owoce,
- brak menu wegetariańskiego,
- ograniczenie godzin wydawania posiłków i napojów,
- bardzo duże kolejki przy wydawaniu posiłków.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 511 ze zm.)