Najważniejsza inwestycja drogowa w woj. śląskim
Przebudowa Drogi Wojewódzkiej nr 925 obejmuje 24-kilometrowy odcinek od granicy Rudy Śląskiej z Mikołowem, do granicy Rybnika z miejscowością Przepędza. Przebiega on przez tereny czterech gmin: Mikołowa, Ornontowic, Orzesza oraz Czerwionki-Leszczyn, a ponadto przez miejscowości Ornontowice, Bełk, Stanowice i Przegędza.
Prace projektowe odbywały się w latach 2015-2018. W połowie 2018 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wykonawcą dokumentacji była firma Egis Polska Inżynieria Sp. z o.o. W wyniku przeprowadzonego przez ZDW w Katowicach przetargu na realizację robót budowlanych, w lipcu 2023 r. została zawarta umowa z firmą Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z harmonogramem, prace mają się zakończyć już w przyszłym roku.
Szacowana wartość robót budowlanych wynosi 321 mln zł. Projekt został zgłoszony do konkursu o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, a w kwietniu ub. r. Zarząd Województwa Śląskiego wydał pozytywną decyzję w tym zakresie. Nadzór inwestorski wraz z kontrolą rozliczeń budowy w ramach umowy na świadczenie usługi Konsultanta pełni konsorcjum firm: lider – Prokom Construction Sp. z o.o., Partner – Ayesa Polska Sp. z o.o. Całkowita wartość inwestycji natomiast wynosi blisko 344 mln zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE to ponad 290 mln zł, a wartość wkładu własnego województwa śląskiego wynosi ponad 51 mln zł.
Ważna część infrastruktury drogowej
DW 925 jest ważną częścią infrastruktury drogowej o charakterze ponadregionalnym. Zlokalizowany jest na niej węzeł drogowy z autostradą A1, będącą częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) w woj. śląskim, prowadzącą ruch od południowej granicy kraju w kierunku ważnych punktów w aglomeracji. Przebudowywana droga przyczyni się do poprawy przepustowości i płynności na trasie łączącej dwa podstawowe elementy sieci TEN-T – autostrad A1 i A4. Droga poprzez węzeł „Rybnik” z A1 leży na ważnych szlakach komunikacyjnych w kierunku Czech, do węzła z A4 i do granicy z Niemcami. Ponadto, zapewnione zostanie lepsze połączenie z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice-Pyrzowice. Inwestycja ta łączy się także z istniejącą siecią Dróg Wojewódzkich nr 926, 924 i Drogą Krajową nr 44.
Przebudowa DW 925 usprawni również ruch komunikacyjny regionu, stanowiąc ważne połączenie m.in. z przyległymi obiektami przemysłowymi oraz handlowo-usługowymi. Ponadto, w bezpośredniej, jak i dalszej odległości od autostrady A1, znajdują się miejsca inwestycyjne z możliwością powstania terminali intermodalnych, centrów logistycznych w szczególności w miejscowościach Bełk i Stanowice.
Odcinek tej drogi przebiega w większości przez obszary zurbanizowane, podlegające ciągłej rozbudowie. W stanie dotychczasowym Droga Wojewódzka nr 925 posiada zdegradowaną nawierzchnię, niesprawny system odwodnienia, a ruch pieszych, rowerów i pojazdów mechanicznych nie jest właściwie odseparowany – brak jest tzw. azyli, wysp ograniczających prędkość pojazdów, chodników. Kwestie te wpływają negatywnie na bezpieczeństwo na drodze. Dlatego też zakres inwestycji obejmuje całkowitą przebudowę istniejącej konstrukcji jezdni i dostosowanie dla pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 11,5 tony, ujednolicenie szerokości jezdni, przebudowę skrzyżowań, budowę zatok autobusowych, chodników i ciągów pieszo-rowerowych oraz zjazdów.
Konstrukcja drogi powstaje z wykorzystaniem najnowszych dostępnych na świecie technologii. Wszystkie warstwy bitumiczne wykonywane są z asfaltów wysokomodyfikowanych, których żywotność szacowana jest na 50 lat.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach