PKP od stycznia do połowy lipca tego roku sprzedały nieruchomości za ponad 41 mln zł. Największa transakcja dotyczyła 1,2 hektara w centrum Wrocławia za prawie 13 mln zł. Na finalizację czekają projekty o wartości 30 mln zł. Wynik za siedem miesięcy jest o 85 proc. lepszy niż rok temu, ale na powtórkę imponującego rezultatu z całego 2012 r., kiedy PKP sprzedały grunty za 345 mln zł, nie ma szans.

Jesienią ubiegłego roku PKP dopięły sprzedaż za ponad 170 mln zł dwuhektarowej działki w sercu Warszawy: u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich (przy Dworcu Centralnym). W tym roku nie będzie tak spektakularnych transakcji.
– Plan sprzedaży na ten rok to 170 mln zł. Rynek jest trudny, a deweloperom ciężko uzyskać dofinansowanie z banków – przyznaje Grzegorz Tomaszewski, dyrektor departamentu sprzedaży nieruchomości w PKP.
W przyszłym roku kolej zamierza sprzedać nieruchomości za 175 mln zł, a w 2015 r. – za 220 mln zł. Statystyki może wywrócić tylko sprzedaż 10 hektarów obok pl. Zawiszy w Warszawie. Działka jest warta ok. 500 mln zł, ale stoi na niej Muzeum Kolejnictwa, którego gospodarzem jest Urząd Marszałkowski. PKP i samorząd od lat walczyły o cenną nieruchomość w sądzie. Teraz jednak doszło do przełomu – według nieoficjalnych informacji urząd marszałka Adama Struzika zgodził się wstępnie na przeniesienie muzeum w rejon Dworca Wschodniego.
Nie jest wykluczone, że na działce po Muzeum Kolejnictwa obok kompleksu biurowo-handlowego zostanie wskrzeszony dworzec Warszawa Główna. Decyzja zależy od spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która w ciągu miesiąca ma zadeklarować, czy chce wykorzystywać tę stację podczas planowanego remontu linii średnicowej, czyli najbardziej ruchliwego odcinka torów w Polsce.
W takim przypadku projekt powstałby zapewne w formule PPP. Rekomendację w sprawie finansowego trybu zagospodarowania nieruchomości przedstawi firma Cushman & Wakefield, której PKP powierzyły doradztwo biznesowe przy tej transakcji. Wiceprezes PKP Piotr Ciżkowicz zapowiada, że kolej będzie nadal współpracować z biznesem w ramach PPP, bo budowa dworców zintegrowanych z centrami handlowymi w Poznaniu i Katowicach okazała się sukcesem. Do 2015 r. PKP chcą zaprosić deweloperów do rozmów w sprawie 15 innych projektów.