Zniszczony lub zagubiony w czasie podróży bagaż to wypadek, jaki może zdarzyć się każdemu turyście. Jak wynika z danych Akademii mfind, w trakcie 1000 przewozów lotniczych średnio 3 walizki zostają zgubione, a 6 zniszczonych. Dowiedz się więc krok po kroku, co zrobić, jeżeli zaginie Twoja walizka i jak uzyskać zwrot za utracone mienie. Sposób działania zależy przede wszystkim od tego, jakim środkiem transportu poruszał się poszkodowany.
KLIKNIJ NA ZDJĘCIE, ŻEBY ZOBACZYĆ GALERIĘ.
1 Następnie poszkodowany powinien złożyć reklamację u przewoźnika w terminie 21 dni od zagubienia bagażu. W trakcie czekania na bagaż, podróżny może zakupić najpotrzebniejsze przedmioty na koszt linii lotniczych.
ShutterStock
2 Jeśli zagubiony bagaż się nie znalazł, wycena szkody odbędzie się na podstawie rachunków za przedmioty znajdujące się w walizce lub też - jeżeli pasażer ich nie posiada - na podstawie wagi bagażu. Odszkodowanie nie może przekroczyć 1131 SDR (około 1300 euro). Na podstawie Konwencji Warszawskiej, pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości 33 dolarów amerykańskich za każdy kilogram bagażu.
ShutterStock
3 Jeśli linie odrzucą reklamację, poszkodowany może zgłosić skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego lub wystąpić na drogę sądową (na złożenie pozwu są 2 lata od czasu wystąpienia szkody).
ShutterStock
4
Bagaż zaginął podczas podróży autobusem/pociągiem/statkiem
Przewoźnicy inni niż linie lotnicze najczęściej nie ponoszą odpowiedzialności za zagubiony bagaż i uprzedzają o tym swoich pasażerów przed podróżą. Wyjątkiem jest sytuacja, w której bagaż został umieszczony w specjalnie do tego przeznaczonym przez przewoźnika miejscu za pokwitowaniem albo utrata bagażu nastąpiła z winy przewoźnika. Wtedy zgubę należy zgłosić bezzwłocznie do firmy transportowej. Wycena bagażu odbywa się na podstawie dostarczonej przez właściciela dokumentacji poświadczającej wartość zaginionych sprzętów.
ShutterStock
5
Bagaż zaginął podczas pobytu w hotelu
Właściciel hotelu ponosi odpowiedzialność za rzeczy pozostawione przez klientów obiektu w pokoju lub we wskazanym przez obsługę miejscu. W przypadku zaginięcia bagażu należy zgłosić ten fakt właścicielowi hotelu i dokonać wyceny bagażu. Należy jednak pamiętać, że roszczenie przedawnia się po upływie 6 miesięcy od momentu zaistnienia szkody.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję