Każda linia lotnicza ma obowiązek poinformować swoich pasażerów od odwołaniu lotu. Zazwyczaj taką informację dostaniemy SMS-em lub poprzez wiadomość e-mail. Mniej problemów związanych z tym nieprzyjemnym wydarzeniem zastanie nas na pewno w momencie, kiedy jeszcze nie zdążyliśmy się spakować i przebywamy w miejscu swojego zamieszkania. Inaczej sytuacja może wyglądać w sytuacji, gdy od domu i pracy dzielą nas tysiące kilometrów, a przewoźnik na dwa dni przed odlotem informuje, że jednak planowany lot się nie obędzie. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji? O tym w dalszej części tekstu.
Kontakt z linią lotniczą
Pierwszym, obowiązkowym krokiem jest kontakt telefoniczny z linią lotniczą. Opiszmy dokładnie swoją sytuację podając swoje dane osobowe, numer rezerwacji oraz numer lotu. Gdy konsultant zweryfikuje twoje dane, będziesz musiał podjąć istotne decyzje.
Decyzja
Przedstawiciel linii lotniczej, co do zasady może zaoferować ci dwie możliwości: albo otrzymujesz zwrot kosztów zakupionego biletu lub decydujesz się na powrót w terminie proponowanym przez linię lotniczą.
W pierwszym przypadku, linia lotnicza ma obowiązek zwrócić ci koszty biletu w ciągu 7 dni za całość lub część podróży, która nie doszła do skutku.
- Linia lotnicza powinna również zwrócić pasażerom pieniądze przeznaczone na zakup biletu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu, jeżeli w danej sytuacji występuje taka konieczność. Zwrot kosztów może być przekazany w postaci gotówki, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowym lub czekiem albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych lub w formie innych usług – wyjaśnia radca prawny Magdalena Bursa-Łapińska, Radca Prawny AirHelp.
Jeśli zdecydujesz się na opcję numer dwa, czyli wybór nowego planu podróży, pamiętaj, że linia lotnicza może zaoferować ci powrót na miejsce docelowe nawet kilka dni po pierwotnej dacie odlotu. Jednak tylko od ciebie będzie zależeć, na który z proponowanych terminów się zdecydujesz. W sytuacji, gdy żaden z nich nie będzie dla ciebie odpowiedni, wybierz zwrot kosztów zakupionego biletu – miej jednak na uwadze, że powrót do kraju może kosztować cię znacznie więcej niż zwrócona ci suma.
Czy linia musi zapewnić darmowy nocleg i wyżywienie, jeśli zdecydowałeś się na nowy lot?
Przewoźnik powinien zapewnić pasażerom pomoc w postaci bezpłatnych posiłków oraz napoi w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, jak również, w przypadku oczekiwania na wylot przez czas wymagający noclegu, zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym), w sytuacji odwołania lotu, w której to pasażerowie:
• zostali poinformowani o niej co najmniej dwa tygodnie przed planowym terminem lub w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed odlotem;
• zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu;
• zostali poinformowani o niej w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.
Ponadto, pasażerowie powinni zostać w pełni poinformowani o ich prawach wynikających z odmowy przyjęcia na pokład oraz odwołania lub dużego opóźnienia ich lotów, tak by mogli skutecznie korzystać z przysługujących im praw.
Jeśli utknąłeś na lotnisku, linia lotnicza powinna zapewnić pomoc w postaci bezpłatnych posiłków oraz napoi w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, jak również w przypadku oczekiwania na wylot przez czas wymagający noclegu, zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).
Odszkodowanie
W związku z odwołanym lotem masz prawo ubiegać się o odszkodowanie, którego wysokość i zasady przyznawania określone zostały w unijnym rozporządzeniu. Aby dowiedzieć się więcej o tym jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lot, kliknij tutaj >>