Dyrektor generalny Microsoftu Steve Ballmer określił "Surface" jako "tablet do pracy i zabawy."
Microsoft Surface ma ekran o przekątnej 10,6 cala i zachowuje panoramiczne proporcje 16:9.
Surface będzie wyposażony w ochronne nakładki połączone z urządzeniem dzięki magnesom - Touch Cover i Type Cover. Touch Cover ma 3 milimetry grubości, a na jej wewnętrznej stronie w pełni funkcjonalną klawiaturę dotykową. Z kolei mająca 5 mm Type Cover to klawiatura z cieniutkimi, ale normalnie klikającymi pod palcem klawiszami oraz touch padem. 7 warstw z jakich jest zbudowana Touch Cover ma za zadanie precyzyjnie odczytywać nacisk, z jakim użytkownik dotyka powierzchni. Technologia ma też eliminować błędy wynikające z przypadkowego dotknięcia powierzchni.
Dołączane klawiatury i specjalna podstawka, dzięki której będzie można wygodnie ustawić tablet, sprawia że Surface może przekształcić się w cieniutkiego laptopa.
W zaprezentowanym prototypie jako system operacyjny zastosowano tymczasowo program Windows RT. Tablet w pierwszej wersji ma grubość 9,3 mm, waży 676 gramów i posiada ekran dotykowy o przekątnej 26,9 cm. Ma dysponować pamięcią 64 lub 128 GB.
Druga wersja tabletu ma grubość 13,5 mm i waży 903 gramy. Pamięć, podobnie jak w pierwszej wersji - 64 albo 128 GB. Pierwsza wersja będzie oparta na podzespołach Intela a druga ARM Holdings.
Ceny i daty premier oby urządzeń nie zostały precyzyjnie określone. Surface Windows RT będzie dostępne wraz z premierą Windows 8, a Surface Windows 8 Pro około trzech miesięcy później. Ceny „będą porównywalne z podobnymi tabletami opartymi na architekturze ARM”.
Analitycy rynku podkreślają, że Microsoft, wprowadzając do sprzedaży własny tablet, rozpoczyna bezpośrednią rywalizację ze swymi najbliższymi partnerami, którzy są producentami komputerów i urządzeń peryferyjnych - takimi jak Samsung Electronics Co i Hewlett-Packard Co.
Microsoft liczy, że sprzedaż jego tabletów osiągnie w 2013 r. 180 mln i będzie znacznie wyższa niż tradycyjnych komputerów. Apple sprzedał 67 mln egzemplarzy swojego iPada od czasu jego wprowadzenia do sklepów 2 lata temu.