statystyki

Przewozy Regionalne na łasce Brukseli. Ratowanie spółki może się zemścić

autor: Konrad Majszyk30.11.2015, 07:11; Aktualizacja: 30.11.2015, 09:32
Robi się gorąco po tym, jak w październiku rządowa Agencja Rozwoju Przemysłu wpompowała w Przewozy Regionalne 770 mln zł, przejmując kontrolę nad tą zadłużoną spółką.

Robi się gorąco po tym, jak w październiku rządowa Agencja Rozwoju Przemysłu wpompowała w Przewozy Regionalne 770 mln zł, przejmując kontrolę nad tą zadłużoną spółką.źródło: ShutterStock

Ratowanie na skróty Przewozów Regionalnych może się zemścić. Niedługo decyzja Komisji Europejskiej.

Robi się gorąco po tym, jak w październiku rządowa Agencja Rozwoju Przemysłu wpompowała w Przewozy Regionalne 770 mln zł, przejmując kontrolę nad tą zadłużoną spółką. Dzięki temu zastrzykowi firma spłaciła już prawie 665 mln zł zobowiązań wobec PKP Polskich Linii Kolejowych i PKP Energetyki. To oddłużenie oznacza start planu restrukturyzacji, który w przyszłym roku ma przełożyć się m.in. na łatwiejsze pozyskanie finansowania taboru. Problem w tym, że akcja odbyła się przed zgodą Komisji Europejskiej. Bruksela powinna wypowiedzieć się w tej sprawie w ciągu najbliższych tygodni.

– Plan restrukturyzacji opracowany przez Przewozy Regionalne został przygotowany zgodnie z wytycznymi KE i przepisami – twierdzi Joanna Zakrzewska, rzeczniczka ARP. – Liczymy na to, że decyzja będzie pozytywna. Kolej jest wszak najbardziej ekologicznym środkiem transportu i do tego preferowanym przez Brukselę – dodaje.

– Istnieje realne zagrożenie, że KE zakwestionuje pomoc publiczną udzieloną Przewozom Regionalnym przez Ministerstwo Infrastruktury – twierdzi jednak dr Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej. – Ta operacja odbyła się metodą faktów dokonanych i wiąże się z zamknięciem rynku na pięć lat. Na tyle mają być zawierane bez przetargów kontrakty w województwach – tłumaczy. Według eksperta z punktu widzenia Brukseli pomoc nie może być wykorzystywana do eliminowania konkurencji. – To tak, jakby rząd uruchomił pomoc dla LOT-u, a jednocześnie przez pięć lat zabronił latać w Polsce np. Lufthansie – porównuje Majewski.


Pozostało 61% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie