"Ponad 87% spośród sprzedanych samochodów to auta osobowe. W sumie od początku roku zarejestrowano w Polsce 112 848 samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czyli o 2,09% mniej w stosunku do analogicznego okresu ub. roku" - głosi komunikat firmy.
"Wynik skumulowany po czterech miesiącach 2013 roku nadal jest na minusie w porównaniu do okresu styczeń-kwiecień 2012 roku, jednak dzięki rezultatom osiągniętym w ostatnim miesiącu poziom spadku zmniejszył się" - komentuje Samar.
Jednocześnie analitycy podkreślają, że wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym w kwietniu nie musi oznaczać, iż rynek sprzedaży samochodów wkroczył na ścieżkę wzrostu i dłużej na niej pozostanie.
"Rezultaty osiągnięte w ub. miesiącu nie muszą oznaczać, że więcej klientów zdecydowało się na zakup aut. Należy pamiętać bowiem o dwóch czynnikach, które zyskują na rynkowym znaczeniu: rejestrowaniu aut 'na siebie' przez dealerów oraz zjawisku reeksportu samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę" - czytamy w materiale.
Najchętniej kupujemy Skody, Volkswageny, Toyoty
Liderem wśród marek samochodów osobowych i dostawczych jest Skoda, która w 2013 roku zarejestrowała nieco ponad 12,9 tys. aut, o 4,14% mniej niż w 2012 roku. Udział Skody w rynku wyniósł 11,47%. Drugie miejsce zajął Volkswagen (ponad 10,3 tys. szt.; +20,16% r/r; udział – 9,21%), trzecie – Toyota (ponad 8,5 tys. szt.; +3,59% r/r; udział – 7,54%), czwarte – Ford (prawie 7,6 tys. szt.; +1,06% r/r; udział – 6,73%), a piąte – Kia (prawie 6,8 tys. szt.; +27,43% r/r; udział – 6,02%), podał także Samar.
W kwietniu udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 59%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 14 011 aut. W 2013 roku (do końca kwietnia) udział firm w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł prawie 53% (prawie 52,5 tys szt.; +3,01% r/r). Rok wcześniej udział ten wynosił 50,6%, poinformowała także firma.
80 proc. nowych rejestracji dla firm
"Wynik ten nie odzwierciedla w pełni rynku klienta instytucjonalnego. Ze względu na specyfikę CEPiK część firm – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych klasyfikowanych jest po stronie klienta indywidualnego. Na podstawie dotychczas obserwowanych trendów można przypuszczać, iż udział klienta instytucjonalnego zbliża się do niemal 80% całego polskiego rynku nowych aut" - czytamy w analizie.
Samar poinformował również, że w kwietniu br. zarejestrowano 66.550 importowanych samochodów osobowych i dostawczych, tj. o 3,91% więcej niż w kwietniu 2012 roku oraz o 7,71% więcej niż w poprzednim miesiącu.
Liderem wśród importowanych aut jest Volkswagen, następnie Opel, Renault, Ford
W ciągu czterech miesięcy 2013 roku sprowadzono i zarejestrowano 228.833 auta, o 5,74% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku.
Liderem wśród samochodów sprowadzanych i zarejestrowanych w 2013 roku jest tradycyjnie Volkswagen (36 120 szt.), przed Oplem (23 709 szt.), Renault (20 362 szt.), Fordem (18 483 szt.) oraz Audi (18 270 szt.), podał Samar.