Cena polisy zależy m.in. od tego, jakim autem jeździsz. Wybierz dobrze markę, by nie przepłacić za OC samochodu. Dziś najdroższe są Toyoty Corolle
Za co ubezpieczyciele najczęściej wypłacają odszkodowania
/
DGP
Najczęstszą przyczyną wypłat odszkodowań w ubezpieczeniach komunikacyjnych są stłuczki. A te bardzo często powodują kierujący autami marki Toyota Corolla.
Powód? Pojazd ten stał się najpopularniejszym autem firmowym w Polsce. Samochody służbowe pokonują najdłuższe trasy, przez co narażone są bardziej na udział w kraksach. Ich zużycie jest powodem częstych awarii, co podnosi cenę polis autocasco. W efekcie posiadacze corolli płacą więcej za ubezpieczenie. W internetowym kalkulatorze Link4 koszt polisy OC i AC dla tego modelu Toyoty był o 250 zł wyższy niż w przypadku skody octavii w tym samym wieku i cenie.
W ubezpieczeniach na życie najczęstszymi przyczynami wypłat są uszkodzenia ciała, głównie złamania i skręcenia. Towarzystwa tłumaczą to nieszczęśliwymi wypadkami. Ale już w przypadku pożarów hal, magazynów i obiektów produkcyjnych – bo właśnie ogień jest najczęstszym powodem wypłat odszkodowań w polisach firmowych – wskazują na zaniedbania. – Firmy ciągle jeszcze przywiązują bardzo małą wagę do zabezpieczeń przeciwpożarowych – wyjaśnia Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń. Ubezpieczyciele starają się edukować przedsiębiorców – za brak dodatkowych zabezpieczeń przeciwpożarowych karzą podwyżką składki ubezpieczeniowej.
Toyota najbardziej niebezpieczną marką dla ubezpieczycieli
/
DGP
Z kolei w przypadku polis chroniących mienie osób indywidualnych główną przyczyną wypłat odszkodowań są zalania. To aż 90 proc. zgłaszanych szkód.
Corolla to najbardziej szkodowe – wg fim ubezpieczeniowych – samochody. Kierujący nimi częściej powodują stłuczki lub uszkadzają auto niż ma to miejsce w przypadku innych marek. Wszystko przez ogromną popularność tych
aut wśród firm. To właśnie nimi jeżdżą przedstawiciele medyczni, handlowcy i inni, którzy rocznie pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów. Są więc bardziej narażeni na wypadki i kolizje niż statystyczny Polak, który dojeżdża autem jedynie do pracy. No i Polacy dbają znacznie bardziej o swoje auta niż ci, którzy poruszają się samochodami służbowymi.
– Nieprzypadkowo popularne jest powiedzenie, że jedynym autem, które wjedzie na każdy krawężnik, jest auto służbowe – mówi jeden z likwidatorów szkód dużego
towarzystwa ubezpieczeniowego. – Czasem zarysowania, wgniecenia i inne drobne zdarzenia są tak częste, że firmy przestają na bieżąco je zgłaszać - dodaje.
Wzrost liczby drobnych uszkodzeń powoduje, że ubezpieczyciele podnoszą stawki ubezpieczenia AC. W niektórych przypadkach tak znacznie, że firmy rezygnują z takiej polisy.
Towarzystwa nie chcą mówić, jak duży wpływ na cenę polisy ma marka ubezpieczanego samochodu. – Wyniki takich analiz są elementem przewagi konkurencyjnej towarzystw ubezpieczeniowych i zwykle nie są publikowane – mówi Justyna Szafraniec z Proama. – Jednak dane, jakimi dysponujemy, pokazują znaczne różnice między markami. Poza tym, wybór marki mówi także wiele o samym kierowcy – tłumaczy.
Aby się przekonać, że marka ma znaczenie, wystarczy skorzystać z internetowych kalkulatorów firm ubezpieczeniowych. W Link4 ubezpieczenie 3-letniej Corolli kosztuje o 250 zł więcej niż jej rówieśniczki Skody Octavii.
Wysoka cena ubezpieczenia Corolli jest o tyle zaskakująca, że ta marka nie należy do najczęściej kradzionych. Z danych policyjnych wynika, że większą popularnością wśród złodziei cieszą się marki niemieckie, zwłaszcza Volkswageny i Audi. – To najpopularniejsze w naszym kraju auta, a części do nich są drogie – wyjaśnia Robert Opas z Komendy Stołecznej Policji. – Złodzieje rozbierają je na części i sprzedają – dodaje.
Wojciech Drzewiecki z firmy Samar zwraca uwagę, że posługiwanie się liczbami bezwzględnymi może nieco mylić. – Całkiem inaczej będzie wyglądać ranking gdy porównamy liczbę kradzionych aut do liczby zarejestrowanych samochodów w Polsce – twierdzi. – Na pierwszym miejscu nadal jest Volkswagen, ale Touran – aż 3,9 kradzionych aut tej marki na 1 tys. rejestracji. Na drugim miejscu jest Seat Leon - 3,1 auta na 1 tys. rejestracji, na trzecim Audi A3 - 1,95 auta na 1 tys. rejestracji – wylicza. Jego zdaniem, tego stosunku ubezpieczyciele nie biorą pod uwagę.
Kolejnym czynnikiem, jaki ubezpieczyciele biorą przy wyliczaniu wartości polisy, jest miejsce rejestracji auta. Po pierwsze dlatego, że samochody częściej są kradzione w dużych aglomeracjach niż w małych ośrodkach. Np. Ergo Hestia, która działa na północy kraju, przyznaje, że najwięcej przypadków kradzieży odnotowała w Trójmieście. Jednak kradzieże nie są największym problemem dla ubezpieczycieli – na odszkodowanie mogą liczyć posiadacze polis AC. A poza tym wartość skradzionych aut jest stosunkowo niewielka. Hestia miała w I połowie 2011 r. 600 zgłoszeń, dotyczących kradzieży samochodów, a ich łączna wartość wyniosła 27,5 mln zł. Na dodatek liczba kradzieży aut spada. O ile w 2000 r. policja wszczęła ponad 70 tys. postępowań przygotowawczych w sprawach kradzieży aut, to w 2011 r. – już tylko 16,3 tys.
Znacznie bardziej kosztowne dla firm są stłuczki i wypadki. A tych najwięcej zdarza się właśnie w dużych miastach.
W sumie w ramach likwidacji szkód z polis OC i AC, ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym w ubiegłym roku blisko 9,2 mld zł. W tej kwocie znalazły się też odszkodowania za ukradzione auta. Ze składek zebrały zaś 14,4 mld zł.
Toyotami jeżdżą kierowcy firm, którzy nie dbają o samochody