Przygotowanie samochodu do zimowych warunków to nie tylko zmiana opon na „zimowe”, ale także konieczność sprawdzenia wielu innych elementów. W pierwszej kolejności należy zająć się układem jezdnym - należy sprawdzić amortyzatory, zlikwidować wszelkie luzy w układzie, ustawić geometrię kół. Kolejna rzecz to dobre ustawienie świateł oraz udrożnienie przewodów wentylacyjnych, aby wyeliminować parowanie szyb. Warto też przypomnieć o wymianie piór wycieraczek.
Oto zestawienie najbardziej newralgicznych punktów, które decydują o tym, czy nasz samochód jest dobrze przygotowany do zimy - czytamy na portalu motoryzacjadla wszystkich.pl.

Opony

Opony to oczywiście podstawa. „Łyse” opony to zagrożenie zdrowia i życia nie tylko dla kierowcy i jego pasażerów, ale także dla innych użytkowników drogi, którzy mają pełne prawo żądać, aby samochody w takim stanie były wyłączone z ruchu. 

Zakup opon to jeden z większych wydatków, ale rynek oferuje tutaj duży wybór. Warto poświęcić trochę czasu na znalezienie korzystnej oferty. Komplet dobrych nowych opon zimowych do VW Golfa 5 można kupić już za 1 100 zł. Nasze zdrowie i życie jest znacznie więcej warte.

Hamulce

Problemy z układem hamulcowym zdarzają się dziś zdecydowanie rzadziej niż dawniej w epoce maluchów i dużych fiatów. Tak czy inaczej zima niezwykle surowo „ocenia” nawet najdrobniejsze nieprawidłowości w działaniu tego układu.

Latem, jeśli jedno z kół hamuje słabiej niż sąsiednie po drugiej stronie samochodu, możemy tego w ogóle nie odczuwać lub po prostu nieco mocniej przytrzymać kierownicę.

Zimą na śliskiej nawierzchni taka usterka może niespodziewanie wprowadzić samochód w poślizg. Groźba stłuczki lub wypadku staje się bardzo realna nawet przy lekkim hamowaniu. 

Zawieszenie

Zawieszenie to utrapienie większości kierowców jeżdżących po naszych drogach. Niestety – nie można bagatelizować jego zużycia, bo to po pierwsze jest niebezpieczne a po drugie ... zbyt drogo kosztuje – zużyte zawieszenie uniemożliwia precyzyjną regulację zbieżności, co z kolei przyśpiesza zużycie opon. 

„Oszczędność” na naprawach zawieszenia sprawia, że pieniądze wydane na opony wyrzucimy w błoto. Tymczasem koszt zakupu części naprawdę nie musi być wysoki, choć oczywiście wszystko zależy od tego, jaki samochód posiadamy. Na pewno jednak rynek niezależny ma do zaproponowania atrakcyjną ofertę – drążek i końcówka drążka kierowniczego do VW Passat 05 to wydatek rzędu 170 zł, do tego np. łącznik stabilizatora za niecałe 100 zł. Taki sam „zestaw” w autoryzowanej stacji obsługi kosztuje 481 zł. Różnica sięga… 78%

Amortyzatory

Panuje błędne przekonanie, że delikatna, asekuracyjna jazda autem ze zużytymi amortyzatorami gwarantuje pełne bezpieczeństwo. Niestety, nawet najostrożniejszy kierowca może znaleźć się nagle w takiej sytuacji, w której zły stan amortyzatorów okaże się bezpośrednią przyczyną wypadku.

Co więcej – w samochodach wyposażonych w układ ABS zużyte amortyzatory zdecydowanie wydłużają drogę hamowania. Koła, które przesadnie podskakują na nierównościach blokują się w powietrzu a elektronika pojazdu odbiera to jako poślizg i zmniejsza siłę hamowania nawet do zera. W szczególnym przypadku może się zdarzyć, że auto jadące z prędkością 40 km/h nie zdoła zatrzymać się przed przejściem dla pieszych, tylko wjedzie na pasy i potrąci zaskoczonych przechodniów.

Zimą, kiedy liczy się każdy centymetr odjęty z drogi hamowania, jakość amortyzatorów ma znaczenie priorytetowe. Każdy kierowca we własnym interesie powinien zatem sprawdzić stan amortyzatorów – choćby dlatego, by wiedzieć, czy jego auto nie zagraża pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego. Wiele firm w okresie jesienno – zimowym w ramach promocji oferuje bezpłatne testy amortyzatorów. Należy pamiętać, że zakup amortyzatorów jest to wydatek, który kierowca ponosi raz na 80 -100 tys. km, zatem warto wybierać wysokiej jakości produkty oferowane przez niezależnych dystrybutorów części motoryzacyjnych.

Oświetlenie

Jesień i zima to okres, w którym zdecydowanie dłużej podróżujemy w trudnych warunkach oświetleniowych. Chodzi nie tylko o szybko zapadający zmrok, ale także o mgły, opady deszczu lub śniegu a także o brud jaki zalega na szybie i reflektorach. Na czynniki zewnętrzne nie mamy wpływu. Od nas zależy natomiast jakość oświetlenia naszego samochodu. Przy każdej okazji trzeba kontrolować, czy oświetlenie naszego samochodu jest kompletne i zawsze wymieniać przepalone żarówki. 

Akumulator

Jeśli ogólny stan techniczny samochodu pozostawia wiele do życzenia, niesprawny akumulator może zimą uratować kierowcę, bo... uniemożliwi mu wyjazd spod domu. W pozostałych przypadkach lepiej, żeby samochód służył kierowcy zgodnie z przeznaczeniem. Ceny akumulatorów nie są wysokie, za dobrą markę zapłacimy już od 158 zł i będziemy mieć pewność, że mroźny dzień nie unieruchomi naszego auta.

Silnik: olej, świece, przewody

Nawet najlepszy akumulator może nie sprostać stawianym przed nim zadaniom, jeśli stan techniczny silnika i jego osprzętu utrudnia rozruch. Tu liczą się przede wszystkim dobre świece, dobra jakość przewodów zapłonowych (w silnikach iskrowych), sprawny rozrusznik, sprawny układ zasilania paliwem oraz olej silnikowy, którego jakość powinna minimalizować opory rozruchu zimnego silnika.