Zlecenie usług logistycznych zewnętrznemu podmiotowi przyniesie korzyść również mniejszej firmie - uważa Grzegorz Lichocik, prezes spółki Dachser.
Czy sektor MSP może korzystać z waszej oferty?
Wśród MSP panuje duża konkurencja i jeśli firma nie ma jakiejś przewagi konkurencyjnej, może mieć problemy z wybiciem się. Jako operator działający globalnie możemy wesprzeć w wysokiej jakości usługach logistycznych świadczonych nie tylko w Polsce i Europie, ale na całym świecie. Obecnie nie wystarczy dobry produkt, równie istotne są wysokiej jakości dystrybucja, serwis czy obsługa zwrotów. Przedstawiciele sektora MSP to wszystko mogą znaleźć u nas.
Dlaczego warto zadbać o optymalizację kosztów w tej dziedzinie?
Optymalizacja kosztów jest jednym z najistotniejszych obecnie trendów w biznesie. Jeśli chodzi o logistykę, dużo lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług profesjonalnego operatora niż utrzymywanie wewnętrznego działu logistyki, magazynu, zatrudnienia, floty itd. Dzięki operatorowi procesy logistyczne przedsiębiorstwa mogą działać jak szwajcarski zegarek. Poprawa procesów, ich usprawnienie i skrócenie przełoży się na obniżenie kosztów logistycznych. Poza tym przekazanie logistyki w ręce operatora spowoduje zmianę kosztów stałych na zmienne i większą elastyczność przedsiębiorstwa.
Dlaczego dla MSP tak ważny jest outsourcing logistyki?
Firma może dzięki temu zyskać m.in.: profesjonalną obsługę, dostęp do know-how, nowoczesnych systemów IT do zarządzania transportem i logistyką magazynową, możliwość koncentracji firmy na działalności podstawowej, zwolnienie zasobów i przesunięcie ich do innych celów, większą elastyczność, dywersyfikację ryzyka. Czyli same korzyści.
Czy outsourcing może stymulować rozwój w firmie?
Ideą outsourcingu jest nie tylko optymalizacja kosztów, ale także przekazanie części działalności w ręce profesjonalistów. A lepsze, profesjonalne wsparcie procesów czy dostęp do know-how mogą mieć ogromne znaczenie dla rozwoju firmy. Operator logistyczny może poprawić jakość dostaw, wpływając jednocześnie na wzrost zadowolenia klientów, a nawet wprowadzić przedsiębiorstwo na nowe rynki. Dzięki rozbudowanej sieci operatora i oddziałom w różnych częściach świata firma może prowadzić w zasadzie nieograniczoną dystrybucję swoich towarów. Nasza firma zapewnia m.in. kontrolę jakości ilości i jakości towarów, obsługę dokumentacji celnej, wsparcie na lokalnych rynkach itd. Dzięki temu nawet przedsiębiorcy z sektora MSP, nieposiadający znajomości rynków zagranicznych, mogą je skutecznie podbijać.
Na co zwrócić uwagę, wybierając firmę logistyczną?
Najbardziej istotne jest doświadczenie operatora, szczególnie w branży, w jakiej firma prowadzi działalność, sieć, oddziały, systemy IT do zarządzania logistyką magazynową i transportem, systemy komunikacji z klientami, opinia na rynku. Na znaczeniu zyskują także podejście do klientów i otoczenia, zaangażowanie w ochronę środowiska, a nawet działalność charytatywną.
To zwykle związek na wiele lat.
Czas trwania umowy z operatorem logistycznym zależy od wielu czynników, m.in.: planów firmy, realizowanego projektu, dla którego firma potrzebuje outsourcingu, oraz przewidzianych nakładów finansowych. Samo ustalanie tych wszystkich kwestii z reguły trwa od kilku tygodni do kilku, a nawet kilkunastu miesięcy, a czas, na jaki podpisywana jest umowa, to minimum kilka lat. Dlatego duże firmy nie zmieniają swoich operatorów zbyt często. Z największymi kontrahentami, dla których odpowiednio przeorganizowaliśmy nasze zasoby oraz procesy, mamy umowy minimum 3-, 4-letnie. Jeśli obsługa logistyczna wymaga wynajęcia powierzchni magazynowej, czas trwania umowy musi się pokryć z czasem wynajmu magazynu, a te również są kilkuletnie.