Zakładając własny biznes, każdy przedsiębiorca staje przed wyborem banku, który będzie obsługiwał jego firmę. Na rynku dostępnych jest wiele ofert. Wybór nie jest prosty. Jak wskazuje ekspert firmy Expander, to bowiem decyzja na długi czas. Wszelkiego rodzaju zmiany w trakcie prowadzenia działalności wymagać będą korekt w jednostkach publiczno-prawnych i wśród kontrahentów. Jak więc wybrać najkorzystniejszą ofertę, najlepiej odpowiadającą potrzebom konkretnego przedsiębiorstwa?

Firma jednoosobowa

Dla większości działalności jednoosobowych, najważniejszym atutem jest minimalizacja kosztów, dlatego oczekiwania odnośnie rachunku czy produktów dodatkowych, determinuje właśnie cena usługi. Zdecydowana większość wybiera więc banki, które są w stanie zapewnić bezpłatny ROR, możliwość przelewów za 0 zł, czy sprawną obsługę on-line. Dużym udogodnieniem jest także możliwość posiadania karty debetowej do rachunku oraz bezpłatne wypłaty w bankomacie.

Mimo faktu, że rachunki firmowe rządzą się innymi prawami niż konta osobiste, oczekiwania osób samozatrudnionych są często bardzo zbliżone do obsługi indywidualnej. Część klientów przyznaje, że wyboru banku zazwyczaj dokonuje kierując się wygodą i kieruje zapytania wyłącznie do banków, w których są obsługiwane ich rachunki prywatne. Warto jednak rozważyć kwestię uruchomienia dodatkowego konta, by wyraźnie oddzielić finanse domowe od tych firmowych. W późniejszym etapie rozwoju przedsiębiorstwa, rozwiązanie to ułatwi zarządzanie finansami.

Małe i średnie przedsiębiorstwa

Decydując się na rozpoczęcie działalności, średnie przedsiębiorstwa, podobnie jak firmy jednoosobowe, kierują się kosztami współpracy z instytucją. W odróżnieniu do firm jednoosobowych, ważną kwestią jest tym wypadku także dostęp do produktów finansowych – zwłaszcza tych niezbędnych do rozwoju biznesu. Kredyt na start, czy inne produkty finansowe sprzyjające rozwojowi, często są najważniejszymi parametrami determinującymi wybór danej oferty. Warto jednak zwrócić także uwagę na możliwości, jakie daje bank w zakresie transakcji międzynarodowych i kosztów z nimi związanych. W zależności od specyfiki danego biznesu należy sprawdzić, czy bank oferuje obsługę kasową w placówce – wpłaty i wypłaty gotówkowe. W przypadku działalności, w których mamy obowiązek prowadzenia kas fiskalnych, warto także poszukać instytucji, gdzie sprawnie będzie można dokonywać takich czynności.

Duże przedsiębiorstwa

Wraz ze wzrostem rozmiarów działalności, rosną także oczekiwania firm odnośnie obsługującego ich partnera. Wychodząc im na przeciw, banki, prócz standardowych usług dostępnych dla małych i średnich przedsiębiorstw, proponują im znacznie szerszy zakres obsługi. W zależności od rodzaju działalności, istotne może być udostępnienie przez bank rachunków firmowych w walutach obcych oraz możliwości transakcji międzynarodowych. Duża część przedsiębiorców docenia także dostęp do platform walutowych, które w łatwy sposób pozwalają na przewalutowanie środków. Dostęp do rachunku on-line, czy za pośrednictwem call center z każdego miejsca na świecie, jest również mile widziany. Dla klientów oczekujących bardziej zindywidualizowanej obsługi, ważne jest posiadanie indywidualnego doradcy, służącego w razie potrzeby pomocą i radą. Jest to szczególnie korzystne w przypadku większych firm, które wymagają często zestawu rozwiązań dostosowanych do ich konkretnych potrzeb.

Na co zwrócić jeszcze uwagę?

Niezależnie od wielkości firmy, analizując oferty poszczególnych banków, należy zwrócić także uwagę na dostępność placówek w okolicy siedziby przedsiębiorstwa. Mimo znaczącego rozwoju usług internetowych oraz bankowości mobilnej nie możemy bowiem wykluczyć konieczności osobistej wizyty w banku. Chcąc zachęcić klientów, część banków proponuje, prócz produktów kredytowych, również produkty depozytowe – lokaty nocne, tzw. overnight, dzięki którym część środków na rachunku firmowym będzie dodatkowo oprocentowane. Niektóre banki proponują także skumulowane rozwiązania dla pracowników firmy, takie jak karty kredytowe, w ramach których przedsiębiorca może określać budżet wydatkowy podwładnym.

Paweł Kołtun, Dyrektor rozwoju sieci finansowania przedsiębiorstw w firmie Expander Advisors