Od czerwca firma PRK Expol buduje za ponad 10 mln zł 2,2 km toru od stacji PKP Świdnik do powstającego portu Lublin. Linia nie będzie zelektryfikowana (do lotniska dojadą tylko spalinowe szynobusy). Kolejarze twierdzą, że zdążą z pracami do października, kiedy w Lublinie ma wylądować pierwszy samolot. Wizz Air ogłosił wczoraj, że będzie stamtąd latał m.in. do Londynu i Monachium.

Trwa też modernizacja 16-km linii z Goleniowa do Kołobrzegu, której integralną częścią jest łącznica do portu lotniczego Szczecin-Goleniów. Wart 55 mln zł kontrakt dostało konsorcjum z PNI na czele. Trasa ma być gotowa w połowie przyszłego roku.

W toku jest prowadzona przez włoską grupę Salcef Costruzioni rewitalizacja 44 km linii kolejowej Olsztyn – Szymany. Koszt – 115 mln zł. Linia ma połączyć stolicę Warmii i Mazur z dawnym lotniskiem wojskowym. To tutaj spółka Port Lotniczy Mazury chce do 2014 r. uruchomić regionalne lotnisko pasażerskie.

Nie wszystkie projekty lotniskowe są realizowane bez problemów. Opóźnia się budowa 24-km nowej linii kolejowej z Katowic przez Chorzów, Bytom i Piekary Śląskie do portu Pyrzowice. Inwestycja miała być gotowa rok temu. Decyzję środowiskową oprotestowali jednak mieszkańcy, którzy proponują wykorzystanie wojskowej bocznicy przez Tarnowskie Góry.

Od 1 czerwca w Warszawie działa nowy łącznik kolejowy między stacją PKP Stadion a lotniskiem Okęcie zbudowany za 234 mln zł. Według Zarządu Transportu Miejskiego w ciągu dwóch godzin po każdym meczu Euro 2012 skorzystało z niego od 6 do 8 tys. pasażerów. Teoretyczna przepustowość to 10 tys. pasażerów na godzinę.