statystyki

Celiński: Chcemy zatrzymać chińską ekspansję [WYWIAD]

autor: Krzysztof Śmietana02.08.2018, 07:55; Aktualizacja: 02.08.2018, 11:07
Krzysztof Celiński, szef Siemens Mobility

Krzysztof Celiński, szef Siemens Mobilityźródło: Dziennik Gazeta Prawna

W dłuższej perspektywie może się okazać, że będziemy się uczyć budować pociągi od Chińczyków. Połączenie Siemensa z Alstomem ma temu zapobiec – mówi DGP szef Siemens Mobility Krzysztof Celiński.

Ze struktur Siemensa w Polsce wydzielono właśnie spółkę Siemens Mobility, która ma się zająć szeroko pojętą branżą transportową. Pan został jej szefem. To pierwszy krok do planowanego połączenia z francuskim Alstomem?

Na planowane połączenie obu firm trzeba patrzeć w długiej perspektywie. Wiele osób na polskim rynku jeszcze nie widzi zagrożenia dużej ekspansji firm z Chin. Pojawiła się chińska oferta w przetargu na lokomotywy czy na budowę metra. Słyszeliśmy o przelotnym mariażu Chińczyków z PKP Cargo przy remontach wagonów, ale z tego też nic nie wyszło. Konkurencja z ich strony na razie nie wydaje się groźna, ale jeśli się popatrzy na liczbę osób i ogromne pieniądze, jakie kierują na rozwój, to w dłuższej perspektywie okaże się, że to od nich będziemy uczyć się budować pociągi. A przecież do tej pory transport szynowy był domeną Europy.

Koncern Siemens-Alstom ma szansę odeprzeć atak chińskich producentów na Europę?

Gra toczy się w dużej mierze o kraje, które nie mają ani fabryk, ani wiedzy na temat produkcji taboru. To np. państwa Afryki czy Ameryki Południowej. Jest coraz więcej aglomeracji, metropolii, w których żyje kilkanaście milionów mieszkańców, a tam nie da się żyć np. bez szybkiej kolei podziemnej. Jeśli w tych krajach nie da się wyprodukować pociągów, to tę technologię muszą kupić. Jest ryzyko wypierania europejskich firm m.in. przez przez chińskie koncerny.

Wiadomo, kiedy może dojść do fuzji?

Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej do końca listopada oba koncerny mają dostać odpowiedź na złożony wniosek o fuzję. Na razie obie firmy wciąż ze sobą konkurują.


Pozostało 77% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie