Po pierwsze – nie twórz stron powitalnych
Tworzenie strony powitalnej nie ma większego sensu z punktu widzenia Web usability oraz optymalizacji serwisu pod kątem pozycjonowania. Internauta nie uważa dziś tego za gest grzecznościowy, lecz za niepotrzebną przeszkodę, utrudniającą dostęp do treści, które go interesują.
„Dodatkowy minus stron powitalnych to możliwość negatywnych efektów SEO. Dla robotów wyszukiwarek internetowych, strona powitalna jest informacją o niepotrzebnej, nie posiadającej treści i bezwartościowej stronie” – tłumaczy Michał Chołuj z Netface.
Nie zapominaj o opcji wyszukiwania
Wyszukiwarka na stronie pozwala na znalezienie interesującej Internautę treści szybko i skutecznie. Niestety wiele stron nie posiada takiej opcje, zaś te, które pozwalają na wyszukiwanie treści, bardzo rygorystycznie traktują wpisywane komendy. Wraz z tym opcja wyszukiwania nie uwzględnia literówek, innych form wyrazów, czy porządku wpisywanych słów, co ogranicza zakres odpowiedzi lub zmusza użytkownika do poprawy lub zmiany zapytania.
Zła architektura treści
Ciągły tekst, szczególnie gdy jest go dużo, ma stosunkowo niewielką szansę na zaangażowanie użytkownika. Internauci przeglądając stronę wyszukują najważniejszych informacji, które powinny być wyraźnie wyeksponowane. W przeciwnym razie decydują się na opuszczenie strony i skorzystanie z informacji zamieszczonych na serwisie o większym poziomie funkcjonalności. Lepiej więc na stronie głównej stosować zróżnicowane formy prezentacji treści, takie jak podtytuły, słowa kluczowe, grafiki.
Niewłaściwa topografia
Zbyt mała czcionka uniemożliwia szybkie przeczytanie tekstu, zbyt duża, sprawia wrażenie chaosu i zniechęca. Projektując stronę warto pamiętać, że czytanie z ekranu monitora jest bardziej męczące, niż w przypadku druku. Choć mniejsza czcionka wygląda elegancko, to jednak jest mało użyteczna. By uniknąć takich problemów warto zapewnić Internautom możliwość powiększania tekstu oraz zadbać o kontrast czcionki w stosunku do tła, zgodnie z zasadą, że najbardziej czytelny jest ciemny tekst na jasnym tle.
Nadmiar grafiki
Strona powinna być czytelna, a to oznacza, że cała jej powierzchnia nie może być wypełniona informacjami czy grafiką. Im więcej niepotrzebnych elementów i ozdobników, tym mniejsza siła przekazu treści na stronie. Równie kłopotliwe są dodatkowe widgety i pluginy na stronie, które do złudzenia przypominają reklamy. Takie elementy, często mimowolnie są ignorowane przez użytkowników. Nadmiar grafiki sprawia również, że użytkownikom trudniej jest odnaleźć najważniejsze informacje na stronie i dokonać oceny zawartości serwisu. Jasny i przejrzysty projekt strony pozwala na zwiększenie użyteczności serwisu bez konieczności rezygnacji z atrakcyjnych walorów wizualnych.
Niespójny charakter strony
Spójność i przewidywalność to jedne z podstawowych zasad Web usability. Dzięki temu użytkownik wie, czego spodziewać się po kliknięciu konkretnej zakładki czy aplikacji. Usprawnia to również wygodę korzystania z serwisu oraz czas spędzony na stronie. Badania nad usability wykazują również, że użytkownicy mają pewne oczekiwania, co do wyglądu i lokalizacji typowych elementów, które są oparte o ich wcześniejsze doświadczenia w sieci. Zachowanie spójności pozwala więc na zwiększenie współczynnika User Experience.
Zamieszczanie plików do pobrania
Korzystanie ze strony staje się wyraźnie mniej funkcjonalne, gdy internauta w celu zapoznania się z informacjami musi zainstalować dodatkowe wtyczki czy też pobrać plik PDF na komputer. Dlatego pliki multimedialne powinny być zamieszczane w najpopularniejszych formatach, zaś zamieszczone teksty, dokumenty, czy inne informacji opublikowane w wersji online i pliku PDF do pobrania.
Brak komunikacji na stronie
Podstawowym wyznacznikiem aplikacji i programów jest ich zrozumiała i jasna komunikacja z Internautą. Użytkownik musi wiedzieć, w jakim miejscu aktualnie się znajduje (np. poprzez wyświetlenie ścieżki kliknięć) oraz co się stanie po naciśnięciu konkretnego przycisku. Równie wiele problemów stwarza źle zaprojektowana nawigacja, która jest nie intuicyjna lub zawiera niezrozumiałe do użytkownika słownictwo, zaczerpnięte np. z branżowego żargonu. Wyróżnianie odwiedzanych odnośników stanowi jedną z podstawowych zasad użyteczności serwisów internetowych. Z kolei aplikacje na stronie powinny na każdym etapie informować użytkownika o zaistniałych błędach (np. brak poprawnego wypełnienia poszczególnych formularza kontaktowego) czy procesach (zapisanie danych użytkownika do newslettera).