To nie na ministrze zdrowia, lecz na wnioskodawcy spoczywa ciężar udowodnienia zasadności refundacji leku – informuje resort zdrowia, powołując się na niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 października 2015 r. (sygn. akt II GSK 1131/15).
Sąd wskazał również, że uchwały Komisji Ekonomicznej MZ oceniające zasadność refundacji nie wymagają uzasadnienia oraz że komisja nie jest organem, w związku z czym nie mają do niej zastosowania przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
Tym samym NSA rozstrzygnął długotrwały spór między częścią przedsiębiorców a ministerstwem. Ci pierwsi zarzucali, iż kluczowa przy sprawach refundacyjnych Komisja Ekonomiczna działa nie w pełni transparentnie.
– Jest to kolejny wyrok (po prawomocnym wyroku WSA w Warszawie, sygn. akt VI SA/Wa 87/15), który potwierdza legalność i prawidłowość działań ministra zdrowia w postępowaniach w przedmiocie objęcia refundacją i ustalenia ceny urzędowej leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych – informuje resort.
Zastrzeżenia do funkcjonowania komisji kilkakrotnie zgłaszała m.in. Izba Gospodarcza Farmacja Polska. Podkreślała, że poszczególne podmioty gospodarcze są w postępowaniu nierówno traktowane, np. wnioskodawcy wpisujący takie same dane do wniosków otrzymują – bądź nie – wezwanie do uzupełnienia braków formalnych w zależności od tego, który z pracowników resortu jest osobą oceniającą. Zdaniem izby zdarzały się również przypadki, gdy na etapie oceny formalnej oceniano także aspekt merytoryczny wniosku.
Przedsiębiorcy apelowali więc, aby uchwały Komisji Ekonomicznej były uzasadniane, dzięki czemu łatwiej byłoby ustalić, czy nie doszło do nieprawidłowości. Resort zdrowia odpowiadał, że przepisy nie przewidują uzasadniania uchwał. Teraz poprawność tej argumentacji potwierdził sąd.
ORZECZNICTWO
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 października 2015 roku, sygn. akt II GSK 1131/15.