Regulacja przewiduje nowy model funkcjonowania komisji lekarskich do oceny zdrowia funkcjonariuszy i kandydatów na funkcjonariuszy - rejonowe komisje lekarskie i centralną komisję lekarską. Nowe struktury mają powstać z dniem 1 lipca 2015 r. Teraz komisje działają w trójinstancyjnym modelu: pierwszą decyzję wydaje wojewódzka komisja lekarska, od tej decyzji można się odwołać do okręgowej komisji lekarskiej, a od decyzji okręgowej komisji - przysługuje skarga do centralnej komisji lekarskiej.
Rejonowe komisje lekarskie będą orzekać w składzie co najmniej dwuosobowym, zaś centralna komisja lekarska będzie rozpatrywać odwołania w składzie trzyosobowym.
Ustawa określa stopnie zdolności do służby i pracy zarówno kandydatów, jak i funkcjonariuszy, i pracowników. Wykaz chorób i ułomności oraz kategorii zdolności do służby albo pracy, na podstawie którego jest wydawane orzeczenie o zdolności lub niezdolności kandydata albo funkcjonariusza, albo pracownika, określą akty wykonawcze wydane przez upoważnione organy.
Ustawa ujednolica też kategorie zdolności kandydatów do służby, wprowadzając dwie kategorie - zdolny i niezdolny do służby, a dla funkcjonariuszy wprowadza kategorie: A - "zdolny do służby", B - "zdolny do służby z ograniczeniem", C - "niezdolny do służby".
Orzeczenia - oprócz konkretnej kategorii - będą zawierały także jedno ze sformułowań: "zdolny do służby", "trwale niezdolny do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku", "czasowo niezdolny do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku", "zdolny do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku" i "trwale niezdolny do służby".
Zmiany - jak wskazywano w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy - mają doprowadzić do utworzenia 110 etatów lekarzy orzeczników, w ramach 16 komisji rejonowych i komisji centralnej, oraz 50 etatów pracowników wspomagających działalność komisji. Według szacunków autorów projektu wynagrodzenia tych osób w 2015 r. wyniosą w sumie ponad 12 mln zł. Ustawa ma obowiązywać od 1 stycznia 2015 r.