"Dziś mamy ostatnie posiedzenie ministerialnego zespołu przed rozpoczęciem przetargu i myślę, że na nim zapadnie decyzja co do daty rozpisania przetargu. W zasadzie wszystko jest przygotowane i myślę, że będziemy ruszać w ciągu kliku dni" - powiedział Szmit dziennikarzom.
Przypomniał, że na przeprowadzenie przetargu jest prawie rok czasu - do listopada 2017 r. i podtrzymał, że na I etapie przetargu nie zostanie jeszcze zdeterminowana technologia, w jakiej będzie funkcjonował system.
"Zobaczymy, co pokaże rynek. My wybierzemy rozwiązanie, które będzie naszym zdaniem najefektywniejsze, najskuteczniejsze i wygodne dla użytkowników dróg. W pierwszym etapie postępowania wskażemy ogólne warunki, jakie firmy powinny spełniać. Sprawdzimy ich możliwości i potencjał. W II etapie będziemy rozmawiać o szczegółach. Musimy ocenić wszystko, co jest dostępne na rynku" - wyjaśnił wiceminister.
Jednocześnie podkreślił, że nie jest wykluczone, iż w wyniku przetargu operator systemu pozostanie ten sam, co obecnie.
"Obecna sieć musi być objęta, z opcją na jej poszerzanie. W najbliższych latach będziemy oddawali następne drogi ekspresowe, autostrady, ale też zapadła decyzja, że w niewielkim stopniu rozszerzymy sieć na drogi krajowe - tam, gdzie wymaga tego utrzymanie spójności sieci poboru opłat" - powiedział także.
Przypomniał, że większość przychodów z opłat pochodzi z ruchu samochodów ciężarowych - w tym roku spodziewane są wpływy w wysokości ok. 1,3 mld zł z tytułu ruchu ciężarówek i ponad 200 mln zł z przejazdów samochodów osobowych.
W listopadzie 2018 roku zakończy się umowa z obecnym operatorem e-myta, którym jest austriacki Kapsch. Ewentualna nowa firma musi zdążyć przetestować system (na co powinna mieć rok), aby ewentualna zmiana odbyła się płynnie.
Obecnie stosowany ViaTOLL to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 roku każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej jest zobowiązany do korzystania z systemu viaTOLL.