Proces sprzedaży nieruchomości kolejowych idzie zgodnie z założeniami Polskich Kolei Państwowych (PKP) i zaplanowane na ten rok ponad 230 mln zł wpływów z tego tytułu zostanie zrealizowane, poinformował agencję ISBnews dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP Jarosław Bator. Według niego, spółka prowadzi kolejne rozmowy ws. zagospodarowywania terenów kolejowych m. in. z sieciami sklepów i deweloperami. Walczy także o powrót alkoholu do restauracji dworcowych.

"Nie mamy jeszcze podsumowanego półrocza, ale po maju idzie nam lepiej niż analogicznym okresie roku ubiegłego. Mamy wiele rozstrzygniętych przetargów, czekamy na zgodę ministerstwa na podpisanie umów. Jesteśmy więc zadowoleni z procesu zbywania nieruchomości w 2014 r. i założony plan pozyskania z tego tytułu ponad 230 mln zł zostanie wykonamy" - powiedział Bator w rozmowie z ISBnews.

Jednym z pomysłów na poszukiwanie kolejnych partnerów do zagospodarowywania terenów kolejowych jest pilotażowy program Małych Projektów Deweloperskich, polegający na komercyjnym zagospodarowaniu nieruchomości należących do PKP i zlokalizowanych w mniejszych, na razie siedmiu, miastach w Polsce. Zdaniem Batora, przy sukcesie pierwszych miast docelowo w ten projekt może zostać włączonych nawet kilkadziesiąt kolejnych.

"Pomysł na taką formę współpracy wynika z tego, że chcemy sprzedawać wszystkich nieruchomości, ale w niektórych miejscach uzyskiwać tzw. zysk dewelopera. Nadal także prowadzimy rozmowy z sieciami sklepów, np. Biedronką czy Carrefour o lokowaniu ich sklepów na terenie naszych dworców lub w okolicy" - wyjaśnił dyrektor.

Według niego, to bardzo obiecująca droga współpracy dla obu stron. Z rozmów z dużymi sieciami wynika bowiem, że w naszym kraju nastąpił przesyt hipermarketami i obecnie rozwój rynku zmierza w kierunku convenience.

"Markety jako forma zakupów już się zestarzały i chcemy to wykorzystać. Właśnie w tym kierunku mają iść Małe Projekty Deweloperskie, szukamy kolejnych atrakcyjnych lokalizacji. I dotyczy to nie tylko sieci sklepów, ale także firm z branży budowlanej, chcących zainwestować w budowę obiektów handlowych" - podkreślił Bator.

Dyrektor potwierdził, że PKP są także nadal otwarte na bardziej rewolucyjne kroki. Jednym z nich jest powrót na dworce kolejowe alkoholu, o czym agencja ISBnews pisała pod koniec 2013 r. Niestety nadal sprawa rozbija się o sprawy urzędnicze oraz powszechne stereotypy związane z używkami.

"Budujemy pewne uzasadnienia i przesyłamy je do odpowiednich ministerstw. Chcemy pokazać, że to nie zwiększa ryzyka występowania niepożądanych zdarzeń na dworcach, ale opór jest duży. Drążymy skałę, walczymy i mamy nadzieję, że uda nam się wprowadzić alkohol do restauracji dworcowych" - podsumował Bator.

W ostatnich latach Polskie Koleje Państwowe zrealizowały dwa duże projekty deweloperskie. Dzięki współpracy z zewnętrznymi inwestorami w Katowicach i Poznaniu powstały nowe dworce i węzły komunikacyjne połączone z galeriami handlowymi. Obecnie realizowane są kolejne projekty w tej formule - budowa nowych dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska, wraz z zabudową komercyjną.