"Nie mamy jeszcze podsumowanego półrocza, ale po maju idzie nam lepiej niż analogicznym okresie roku ubiegłego. Mamy wiele rozstrzygniętych przetargów, czekamy na zgodę ministerstwa na podpisanie umów. Jesteśmy więc zadowoleni z procesu zbywania nieruchomości w 2014 r. i założony plan pozyskania z tego tytułu ponad 230 mln zł zostanie wykonamy" - powiedział Bator w rozmowie z ISBnews.
Jednym z pomysłów na poszukiwanie kolejnych partnerów do zagospodarowywania terenów kolejowych jest pilotażowy program Małych Projektów Deweloperskich, polegający na komercyjnym zagospodarowaniu nieruchomości należących do PKP i zlokalizowanych w mniejszych, na razie siedmiu, miastach w Polsce. Zdaniem Batora, przy sukcesie pierwszych miast docelowo w ten projekt może zostać włączonych nawet kilkadziesiąt kolejnych.
"Pomysł na taką formę współpracy wynika z tego, że chcemy sprzedawać wszystkich nieruchomości, ale w niektórych miejscach uzyskiwać tzw. zysk dewelopera. Nadal także prowadzimy rozmowy z sieciami sklepów, np. Biedronką czy Carrefour o lokowaniu ich sklepów na terenie naszych dworców lub w okolicy" - wyjaśnił dyrektor.
Według niego, to bardzo obiecująca droga współpracy dla obu stron. Z rozmów z dużymi sieciami wynika bowiem, że w naszym kraju nastąpił przesyt hipermarketami i obecnie rozwój rynku zmierza w kierunku convenience.
"Markety jako forma zakupów już się zestarzały i chcemy to wykorzystać. Właśnie w tym kierunku mają iść Małe Projekty Deweloperskie, szukamy kolejnych atrakcyjnych lokalizacji. I dotyczy to nie tylko sieci sklepów, ale także firm z branży budowlanej, chcących zainwestować w budowę obiektów handlowych" - podkreślił Bator.
Dyrektor potwierdził, że PKP są także nadal otwarte na bardziej rewolucyjne kroki. Jednym z nich jest powrót na dworce kolejowe alkoholu, o czym agencja ISBnews pisała pod koniec 2013 r. Niestety nadal sprawa rozbija się o sprawy urzędnicze oraz powszechne stereotypy związane z używkami.
"Budujemy pewne uzasadnienia i przesyłamy je do odpowiednich ministerstw. Chcemy pokazać, że to nie zwiększa ryzyka występowania niepożądanych zdarzeń na dworcach, ale opór jest duży. Drążymy skałę, walczymy i mamy nadzieję, że uda nam się wprowadzić alkohol do restauracji dworcowych" - podsumował Bator.
W ostatnich latach Polskie Koleje Państwowe zrealizowały dwa duże projekty deweloperskie. Dzięki współpracy z zewnętrznymi inwestorami w Katowicach i Poznaniu powstały nowe dworce i węzły komunikacyjne połączone z galeriami handlowymi. Obecnie realizowane są kolejne projekty w tej formule - budowa nowych dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska, wraz z zabudową komercyjną.