Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo-Dostępność-Rozwój”, przedłożoną przez ministra administracji i cyfryzacji - czytamy w komunikacie.
Program realizowany jest od 2008 r. W 2011 r. zdecydowano o jego kontynuowaniu do 2015 r. Program stał się drugim, po programach operacyjnych, ważnym elementem rozwoju lokalnej infrastruktury drogowej. Jest przykładem efektywnego współdziałania rządu i samorządu na rzecz przebudowy, budowy oraz remontów dróg gminnych i powiatowych. W latach 2009-2011 w ramach programu zmodernizowano ponad 8,2 tys. km dróg powiatowych i gminnych. Do końca 2015 r. ma zostać przebudowanych, zbudowanych i wyremontowanych jeszcze ok. 6.800 km dróg lokalnych.
Pół miliarda zł mniej na 2013 r
We wrześniu 2011 r. rząd zdecydował, że w 2012 r. przekaże samorządom na realizację zadań programu 200 mln zł, w latach 2013-2015 ma to być 3 mld zł (po miliardzie w każdym roku), co oznaczało łączne dofinansowanie na poziomie 3,2 mld zł. Obecna zmiana programu zmniejsza łączne dofinansowanie do 2,7 mld zł. Oznacza to, że w 2012 r. finansowanie będzie, jak planowano w 2011 r., na poziomie 200 mln zł, nie zmieni się też finansowanie budżetowe w latach 2014-2015 (1 mld zł rocznie). Zmniejszenie dotyczy natomiast 2013 r. – z planowanego 1 do 0,5 mld zł. Wynika to z zapisów projektu ustawy budżetowej na 2013 r.
Jednocześnie korzystniejsze zasady dofinansowania
Zmienione zostaną także zasady współfinansowania projektów realizowanych w ramach programu. Będą one korzystniejsze dla samorządów. We wrześniu 2011 r. przyjęto, że finansowanie inwestycji drogowych w latach 2012–2015 będzie odbywało się w następujących proporcjach: 30 proc. środki budżetowe i 70 proc. środki własne samorządów (gmin i powiatów).
Obecnie te proporcje zmienią się: 50 proc. środków będzie pochodzić z dotacji budżetowej, a drugie 50 proc. dołożą samorządy. Rozwiązanie takie umożliwi skorzystanie z programu samorządom o mniejszym potencjale inwestycyjnym. W praktyce samorządy będą dokładały mniej środków własnych do projektów infrastrukturalnych. Chodzi o to, że niektóre z samorządów nie dysponują wystarczającym wkładem własnym, koniecznym do zrealizowania projektów drogowych z dotacją budżetową. Wprowadzone zmiany zapewnią też lepsze wykorzystanie dostępnych środków budżetowych.
Przewidziano także przeprowadzenie przez wojewodów uzupełniającego naboru wniosków o dofinansowanie zadań w 2013 r. Możliwa będzie również zmiana wniosków zgłoszonych we wrześniu 2012 r.
Znowelizowana uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.