"Wspólnie z ekspertami ze Szkoły Głównej Handlowej pracujemy nad raportem, który wskaże sposoby finansowania inwestycji infrastrukturalnych w Polsce w najbliższych latach. Opracowanie będzie gotowe pod koniec roku" - mówi Peter Haykowski, prezes Autostrady Wielkopolskiej (AWSA), która zarządza trasą A2 z Nowego Tomyśla do Konina, reprezentujący francuski fundusz Meridiam.
Kto wesprze inwestycje w polskie drogi? "Rozwiązaniem korzystnym byłoby zaangażowanie funduszy emerytalnych w finansowanie oraz refinansowanie już funkcjonujących dużych projektów infrastrukturalnych" - mówi Peter Haykowski.
Na A2 AWSA zaciągnęła przed laty 235 mln EUR kredytów w bankach komercyjnych oraz 275 mln EUR w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Na refinansowaniu zyskać może nie tylko poznańska spółka, ale także państwo, którego deficyt jest obciążony gwarancją kredytu z EBI.
A2 nie jest jedynym projektem, do którego Meridiam zachęca fundusze emerytalne. Firma zamierza na przykład wprowadzić finansowych partnerów na trasy, które dopiero będą budowane.