W piątek 14 grudnia o godz. 7.20 z Warszawy do Pragi uda się w pierwszy rejs komercyjny boeinga 787 dreamliner - poinformował w środę dziennikarzom Piróg. Dodał, że w ciągu miesiąca samolot będzie latał do innych miast europejskich, m.in.: Frankfurtu, Monachium, Londynu, Wiednia, a 16 stycznia 2013 r. nowy samolot zacznie już wykonywać rejsy regularne; pierwszy odbędzie się do Chicago.
Piróg zapowiedział, że drugi egzemplarz 787 firma ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty na początku marca. Kolejne trzy sztuki mają być dostarczone w latach 2014-2015. W sumie LOT ma otrzymać 8 maszyn tego typu. Będzie pierwszą europejską linią, która we flocie będzie miała dreamlinery. Przewoźnik czeka na te maszyny od 2008 r.
"1 lutego 2013 roku odbędzie się rejs dreamlinerem do Toronto, 3 lutego pasażerowie polecą nim do Nowego Jorku, a 3 marca nowy boeing 787 uda się do Pekinu. Od początku marca cała nasza flota boeingów 767 zostanie zastąpiona nowymi boeingami 787. Będziemy europejską linią, która będzie miała najnowocześniejszą flotę" - powiedział.
Kolejną europejską linią, która otrzyma dreamlinery, będzie British Airways - ma to nastąpić w trzecim kwartale 2013 r. "Będziemy mieli prawie rok przewagi, aby wykorzystać fakt, że to my jako pierwsi otrzymaliśmy te maszyny" - zaznaczył prezes.
Szef LOT-u przypomniał, że w zamówionych przez PLL LOT samolotach będą trzy klasy pasażerskie: biznes z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, premium economy - mieszcząca 21 foteli oraz klasa ekonomiczna - 213 miejsc.
Prezes spółki wyjaśnił, że raty leasingowe za dreamlinera są wyższe w porównaniu z boeingiem 767. Jednak symulacje wskazują, że koszty jednego rejsu wykonane przez dreamlinera są porównywalne do lotu obsługiwanego przez boeinga 767.
"Dreamliner zużywa mniej paliwa, niższe będą też koszty związane z jego obsługą techniczną, co pokryje wyższą ratę leasingu za ten samolot" - powiedział.
Dodał, że LOT czeka na decyzję amerykańskiego banku Ex-Im Bank, który ma dać spółce gwarancje na pierwszych pięć nowych maszyn. "Zaliczki na pierwsze pięć samolotów już wpłaciliśmy, a gwarancje te dają nam możliwość uzyskania pożyczki od banku komercyjnego na bardzo atrakcyjnych warunkach. Czekamy na tę decyzję, która ostatecznie powinna zapaść do połowy października" - powiedział. Dodał, że jest to finansowanie na ponad 400 mln dol.
Piróg poinformował, że od piątku 14 września dostępne będą w systemie rezerwacyjnym wszystkie ceny biletów na rejsy wykonywane dreamlinerem w barwach LOT-u.
Cena biletu w klasie ekonomicznej dreamlinera (w obie strony) na trasach do Nowego Jorku, Chicago i Toronto będzie rozpoczynać się od 1999 zł, zaś do Pekinu od 2299 zł. Koszt biletu w klasie premium, będzie kształtować od 3999 zł na połączeniach do Stanów Zjednoczonych i Kanady oraz 4499 zł na trasie do Pekinu. Klasa biznes w zależności od kierunku zaczynać się będzie od 10 tys. zł.
Pierwszą linią lotniczą, która otrzymała maszynę, jest japońska ANA. Pod koniec października ub.r. dreamliner wykonał pierwszy lot komercyjny. Cztery godziny i osiem minut po starcie z Tokio maszyna japońskich linii All Nippon Airways wylądowała w Hongkongu.
Boeing 787 dreamliner zbudowany jest głównie z materiałów kompozytowych; jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, mogącym latać na trasach dalekiego zasięgu. Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów.