Do tej pory Audi kojarzyło się z luksusowymi limuzynami. Okazuje się jednak, że marka ma ogromne tradycje motocyklowe. Teraz powraca do nich, czego wyrazem było dołączenie do koncernu Audi AG włoskiego producenta sportowych motocykli Ducati.

Motocyklowe tradycje marki z czterema pierścieniami sięgają czasów marek Wanderer i DKW - wchodzących w skład Auto Union oraz marki NSU, które dały podstawy dzisiejszej pozycji Audi, a w pierwszej połowie XX wieku słynęły z produkcji motocykli. Podobnie jak samochody Audi, charakteryzowały się doskonałą jakością i nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi.

Firmą szczycącą się najdłuższymi tradycjami w produkcji motocykli było NSU - od 1969 roku wchodzące w skład koncernu VW/Audi. Druga co do wielkości i ważności fabryka Audi w Neckarsulm, to dawna siedziba i fabryka NSU. Dziś produkuje się w niej m.in. Audi A6 i A8.

W roku 1901 w fabryce NSU w Neckarsulm zbudowano pierwszy motocykl, wyposażony w szwajcarski, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik Zendel o mocy 1,3 kW (1,75 KM). W 1945 roku, NSU ruszyło z ponowną produkcją Quick'a oraz modeli 125 ZDB oraz 251 OSL. W 1948 roku zaprezentowano motocykl FOX (model 101 OSB). Na początku lat 50. zaczęto produkować skuter Lambretta na włoskiej licencji. Na rynek wprowadzono także modele Konsul I i II, o pojemności 350 cm3 i 500 cm3. W 1953 roku rozpoczęto produkcję nowoczesnej konstrukcji Max 250.

Ostatni skuter opuścił taśmę produkcyjną w 1964 roku, a era motocykli NSU zakończyła się w roku 1965 wraz z modelem Quick 50.

Inną marką produkującą motocykle, która była jedną z marek grupy Auto Union - protoplasty dzisiejszej marki Audi, jest Wanderer. Pierwszy motocykl wyprodukowano w fabryce tej firmy w Chemnitz, w roku 1902. Był to model 1.5 hp, który mimo że posiadał silnik o pojemności 217 cm3, był właściwie przebudowanym i wzmocnionym rowerem. Jego moc - 1,5 KM, pozwalała na rozwinięcie prędkości 50 km/h. W latach 1902-1903 zbudowano ok. 200 sztuk tego modelu.

Wielki kryzys, który rozpoczął się w roku 1929 zmusił firmę Wanderer do zakończenia produkcji motocykli i skupienia się na konstrukcji samochodów. Plany produkcji modelu k 500 zostały sprzedane czeskiemu przedsiębiorcy Frantiskowi Janečkowi i posłużyły do uruchomienia produkcji tego modelu w Czechach, pod nazwą JAWA. Ta znana do dziś marka motocykli wzięła swoją nazwę od pierwszych liter założycieli - Janeček & Wanderer.

Zajmująca się pierwotnie produkcją małych silników do rowerów firma DKW, pierwszy motocykl zaprezentowała w roku 1922. Był to model DKW-Reichsfahrtmodell. Posiadał on dwusuwowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 142 cm3 i mocy 1,5 KM. Mimo że osadzony na ramie typu rowerowego, motocykl posiadał teleskopy przedniego koła, zbiornik paliwa podwieszony pod ramą i pasowy napęd tylnego koła.

Kryzys na niemieckim rynku motocyklowym, zmusił DKW w 1958 roku do połączenia się z firmami Victoria i Express. Kilka lat później DKW/Auto Union weszło w skład koncernu Volkswagen i dało podstawy do rozwoju marki Audi.