Znalezienie najlepszej restauracji czy kosmetyczki stało się jeszcze prostsze. Właśnie ruszyła strona Yelp.pl, na której Polacy będą mogli dzielić się swoimi opiniami na temat lokalnych firm i usług. Serwis Yelp zrobił już furorę w Stanach Zjednoczonych.

Skąd wziął się pomysł na stronę, która ułatwia na co dzień życie milionom konsumentów? I tym razem potrzeba okazała się matką wynalazków. "Pewnego razu jeden z założycieli Yelp, Jeremy Stoppelman, gdy pracował jeszcze w PayPal (firma zajmująca się płatnościami internetowymi - przyp. PAP Life), złapał przeziębienie. Miał kłopot, by znaleźć odpowiedniego doktora. Żałował, że w internecie nie ma strony, która zawierałaby spis lokalnych lekarzy wraz z ocenami ich usług. Jeremy zauważył niszę na rynku. Wraz ze wspólnikiem Russelem Simmonsem postanowił więc stworzyć stronę internetową Yelp.com. Pomysł na nazwę witryny wziął się stąd, iż Stoppelman miał w tym czasie szczeniaka, który często popiskiwał (po angielsku 'to yelp' - przyp. PAP Life)" - tak początki firmy opisuje PAP Life Miriam Warren, wiceprezes Yelp.com, odpowiadająca za nowe rynki.

Firma powstała w San Francisco w 2004 roku. Założoną przez Stoppelmana i Simmonsa stronę odwiedza dzisiaj średnio 78 mln gości miesięcznie. Społeczność, którą skupia Yelp, koncentruje się w dużych amerykańskich aglomeracjach USA. Serwis działa już też między innymi w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Holandii. Polska jest dziewiętnastym krajem, który będzie dysponował platformą Yelp. Początkowo serwis skupi się na Warszawie i Krakowie, ale będzie dostępny w całym kraju dla każdego Polaka. Yelp będzie też wspierał nad Wisłą społeczności z innych krajów, w których funkcjonuje portal. Co ważne, Yelp oferuje aplikacje na iPhone'a i Androida. Do tej pory aż 40 proc. wszystkich wyszukiwań na stronie pochodziło z aplikacji mobilnych.

Od początku istnienia Yelp jego użytkownicy napisali 30 mln recenzji. "Jest dla nas ważne, by każda z nich była wiarygodna. Na innych stronach zdarza się, że niektórzy podszywają się pod zwykłego użytkownika. Sobie piszą dobrą recenzję, a konkurentowi dają negatywną ocenę. Nasza witryna ma natomiast zaawansowany algorytm, który filtruje recenzje" - podkreśla Miriam Warren. Yelp współtworzą nie tylko konsumenci, ale również lokalne firmy. Na portalu za pomocą darmowych narzędzi będą mogły stworzyć swoją wizytówkę - z opisem, zdjęciami i ewentualnymi promocjami dla osób zalogowanych na Yelp.