To już 19. edycja naszej klasyfikacji. W tym roku w nowej odsłonie. Ranking zmienił nazwę (dawny ranking wydziałów prawa stał się rankingiem studiów prawniczych). Niezmienne pozostają jednak jego fundamenty, czyli cztery główne kryteria, które bierzemy pod uwagę, oceniając uczelnię. Są to m.in.: kadra, warunki kształcenia, wymagania stawiane studentom oraz zdawalność na aplikacje.
Uczelnie publiczne
Najwięcej punktów i pierwsze miejsce w kategorii uczelni publicznych zdobył Uniwersytet Jagielloński, otrzymując 105,7 pkt (na 124 pkt możliwych do uzyskania).
– Naszym celem jest stworzenie możliwości budowania indywidualnej ścieżki edukacyjnej: dopasowanej do zainteresowań i planów zawodowych każdej studiującej osoby – mówi prof. Mateusz Stępień, prodziekan ds. dydaktyki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego.
– W nowym modelu kształcenia kontynuujemy to, co od lat było doceniane przez naszych studentów: elastyczność w wyborze przed¬miotów, grup zajęciowych i terminów egzaminów przy jednocześnie bogatej ofercie przedmiotów prowadzonych przez uznane autorytety akademickie, praktyków, reprezentantów wielu zawodów prawniczych – dodaje.
Na drugim miejscu, ze stratą zaledwie 2,6 pkt do lidera, uplasował się Uniwersytet Wrocławski, który zgromadził 103,1 pkt. A zaledwie o 0,4 pkt mniej zdobył Uniwersytet Warszawski (102,7 pkt).
Uczelnie niepubliczne
Wśród uczelni niepublicznych tytuł lidera obroniła Uczelnia Łazarskiego, która zdobyła 94,1 pkt (na 124 pkt możliwych), wyprzedzając o 4,3 pkt Akademię Leona Koźmińskiego (89,8 pkt).
– Stawiamy na praktyczność, nowoczesność i bezpośredni kontakt z praktyką prawniczą. Wprowadziliśmy m.in. obowiązkowe zajęcia w profesjonalnej sali sądowej, angażujące studentów w przeprowadzanie rozpraw pod opieką doświadczonych prawników. Nowością są także zajęcia z metodyki pracy prawnika w sprawach cywilnych, karnych i administracyjnych. Pozwalają one studentom na zdobycie konkretnych, praktycznych doświadczeń, jeszcze zanim rozpoczną pierwszy staż czy pierwszą pracę, a także przygotowują do rozwiązywania kazusów na egzaminie wstępnym do Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury – mówi prof. dr hab. Anna Konert, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego.
Trzecie miejsce ponownie dla Akademii Kujawsko- Pomorskiej, która uzyskała 87,3 pkt.
Metodologia
W tym roku maksymalnie można było uzyskać 124 pkt w następujących kategoriach: kadra (maks. 31 pkt), jakość i warunki kształcenia (maks. 44,5 pkt), wymogi stawiane studentom i jakość absolwentów (maks. 38,5 pkt) oraz zdawalność na aplikacje prawnicze (maks. 10 pkt).
W tej ostatniej kategorii szkoły wyższe podzieliliśmy na trzy grupy zgodnie z liczbą absolwentów rocznika 2024 przystępujących do egzaminów na aplikacje:
- pierwsza grupa: uczelnie z liczbą powyżej 170 absolwentów – zdawalność 100 proc. – 10 pkt;
- druga grupa: uczelnie z liczbą 30–101 absolwentów – zdawalność 100 proc. – 5 pkt;
- trzecia grupa: uczelnie z liczbą 27–1 absolwentów – zdawalność 100 proc. – 2,5 pkt.
Oceniając kadrę, wzięliśmy pod uwagę (31 pkt):
1) liczbę studentów przypadających na pracownika naukowego (maks. 6 pkt),
2) liczbę nowozatrudnionych pracowników w stosunku do wszystkich pracowników naukowych (maks. 1,5 pkt),
3) liczbę pracowników cudzoziemców prowadzących zajęcia ze studentami prawa (maks. 2 pkt),
4) liczbę otrzymanych grantów badawczych (maks. 3,5 pkt),
5) liczbę publikacji naukowych (książek) pracowników w stosunku do liczby pracowników (maks. 4 pkt),
6) liczbę publikacji naukowych pracowników w stosunku do liczby pracowników (maks. 2 pkt),
7) liczbę publikacji naukowych pracowników ujętych w bazie Scopus w stosunku do liczby pracowników (maks. 2 pkt),
8) liczbę osiągniętych przez pracowników stopni doktora nauk prawnych i pomocniczych (maks. 1 pkt),
9) liczbę osiągniętych przez pracowników wydziału stopni doktora habilitowanego (maks. 3 pkt),
10) liczbę osiągniętych przez pracowników wydziału tytułów profesora (maks. 4 pkt),
11) udział pracowników w naczelnych organach państwa, samorządach lub korporacjach zawodowych (maks. 2 pkt).
Badając jakość i warunki kształcenia, wzięliśmy pod uwagę (44,5 pkt):
1) możliwość nadawania stopnia doktora (maks. 5 pkt),
2) możliwość nadawania stopnia doktora habilitowanego (maks. 7 pkt),
3) liczbę stanowisk komputerowych z programem INFORLEX lub równorzędnym przypadającą na 100 studentów prawa (maks. 3 pkt),
4) dostęp do systemów informacji prawnej z domu (maks. 1 pkt),
5) liczbę dostępnych lektoratów języka obcego (maks. 1 pkt),
6) funkcjonowanie kliniki prawa (maks. 2 pkt),
7) obowiązkowość kliniki prawa (maks. 1 pkt),
8) funkcjonowanie szkoły prawa obcego (maks. 3 pkt),
9) funkcjonowanie klubu absolwenta (0,5 pkt),
10) funkcjonowanie biura karier (0,5 pkt),
11) liczbę działających stowarzyszeń, samorządów, organizacji studenckich oraz kół naukowych (maks. 2 pkt),
12) wyróżnienia i nagrody zewnętrzne uzyskane przez uczelnię, pracowników i studentów (maks. 2,5 pkt),
13) liczbę krajowych konferencji stacjonarnych i online organizowanych przez wydział (maks. 3 pkt),
14) liczbę międzynarodowych konferencji stacjonarnych i online organizowanych przez wydział (maks. 3,5 pkt),
15) liczbę prowadzonych studiów podyplomowych (maks. 2 pkt),
16) liczbę umów podpisanych z uczelniami prawa w Polsce lub za granicą (maks. 1,5 pkt),
17) wymogi dla kandydatów na studia, liczbę przyjętych olimpijczyków (maks. 2 pkt),
18) liczbę przyznanych stypendiów ministra (maks. 1 pkt),
19) przyznawanie dodatkowych stypendiów poza ustawowymi (maks. 1 pkt),
20) prowadzenie szkoły doktorskiej w naukach prawnych (maks. 1 pkt),
21) liczbę doktorantów kształcących się w szkole doktorskiej (maks. 1 pkt).
Badając wymogi i jakość absolwentów, wzięliśmy pod uwagę (38,5 pkt):
1) liczbę obowiązkowych przedmiotów zakończonych egzaminem (maks. 2,5 pkt),
2) obowiązek zdania egzaminu z języka obcego (maks. 3,5 pkt),
3) liczbę egzaminów z języka obcego, które trzeba zdać (maks. 1 pkt),
4) obowiązkowe praktyki w sądach (maks. 2 pkt),
5) umożliwienie studentom odbycia praktyk w innych instytucjach (maks. 1,5 pkt),
6) monitorowanie losów absolwentów (maks. 0,5 pkt),
7) aktualną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej (maks. 3 pkt),
8) aktualną posiadaną kategorię naukową (maks. 4 pkt),
9) możliwość studiowania prawa w języku angielskim (maks. 1,5 pkt),
10) liczbę godzin wykładów przewidzianych do przystąpienia do egzaminu z:
- prawa cywilnego (maks. 0,25 pkt),
- prawa karnego (maks. 0,25 pkt),
- prawa handlowego (maks. 0,25 pkt),
- postępowania karnego (maks. 0,25 pkt),
- postępowania cywilnego (maks. 0,25 pkt),
- postępowania administracyjnego (maks. 0,25 pkt),
- prawa Unii Europejskiej (maks. 0,25 pkt),
11) liczbę godzin ćwiczeń przewidzianych do przystąpienia do egzaminu z:
- prawa cywilnego (maks. 0,75 pkt),
- prawa karnego (maks. 0,75 pkt),
- prawa handlowego (maks. 0,75 pkt),
- postępowania karnego (maks. 0,75 pkt),
- postępowania cywilnego (maks. 0,75 pkt),
- postępowania administracyjnego (0,75 pkt),
- prawa Unii Europejskiej (0,75 pkt).
12) udział absolwentów w naczelnych organach państwa, samorządach lub korporacjach zawodowych (maks. 2 pkt),
13) kariery zawodowe absolwentów: szybkość znajdowania pracy po studiach oraz wysokość wynagrodzenia – na podstawie Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych (maks. 8 pkt),
14) innowacje w kształceniu studentów (maks. 2 pkt).