Dostałam skierowanie na operację kolana. Zapisałam się do długiej kolejki, miałam czekać pięć miesięcy. Gdy termin zaczął się zbliżać, zadzwoniłam do kliniki z pytaniem, czy nic się nie zmieniło
Dostałam skierowanie na operację kolana. Zapisałam się do długiej kolejki, miałam czekać pięć miesięcy. Gdy termin zaczął się zbliżać, zadzwoniłam do kliniki z pytaniem, czy nic się nie zmieniło
I dowiedziałam się, że skreślono mnie z listy oczekujących, bo nie dostarczyłam oryginału skierowania. Czy placówka służby zdrowia miała prawo w ten sposób postąpić? Straciłam kolejkę i teraz będę musiała znów czekać miesiącami – pisze pani Alina
Niestety tak. Pacjent, zwany w ustawie o publicznej opiece zdrowotnej świadczeniobiorcą, zobowiązany jest dostarczyć oryginał skierowania nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia wpisania na listę oczekujących, pod rygorem skreślenia z tej listy. Termin oblicza się zgodnie z przepisami kodeksu postępowania cywilnego, czyli:
- nie wlicza się dnia wpisu na listę oczekujących,
- termin kończy się ostatniego dnia o północy,
- jeśli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa następnego dnia,
- w przypadku przesłania skierowania pocztą – liczy się data stempla pocztowego.
Jeżeli skierowanie ma być przesłane pocztą, zakłada się, że czas dostarczenia przesyłki wynosi dwa tygodnie. A zatem skreślenie z listy w tym przypadku nie powinno mieć miejsca wcześniej niż po 28 dniach od wpisania na listę.
Powyższe regulacje dotyczą skierowań wydanych w formie papierowej. Jeżeli skierowanie zostało wystawione w formie elektronicznej, pacjent musi udostępnić świadczeniodawcy, jeszcze przed dokonaniem wpisu na listę oczekujących, kod dostępu do skierowania oraz numer PESEL.
Jeżeli placówka medyczna skreśli pacjenta z listy oczekujących, bo ten zrezygnuje z zabiegu albo nie zgłosi się na ustalony termin, musi zwrócić oryginał skierowania w postaci papierowej lub umożliwić ponowne użycie skierowania w postaci elektronicznej przez odpowiednią zmianę jego statusu w systemie teleinformatycznym.
Pacjent ma obowiązek dostarczyć skierowanie w ciągu 14 dni tylko w przypadku, gdy oczekuje na świadczenie udzielone w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej i w szpitalach. Nie dotyczy to przypadków, gdy świadczenia mają mieć miejsce np. w jego domu albo dotyczą opieki paliatywnej, hospicyjnej, rehabilitacji w ramach ośrodków dziennych.
Podstawa prawna
Art. 20 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. 2015 r. poz. 581 ze zm.). Art. 165 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 101 ze zm.).
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama