Kupiłem właśnie swój pierwszy samochód, przymierzam się do zmian i tuningu. Co mogę zrobić, jakie nowe elementy zamontować i co pozmieniać w wyglądzie samochodu, aby móc się legalnie poruszać po drogach – pyta Andrzej z Gorzowa.
Tuning samochodu jest legalny, jednak z zastrzeżeniem, że zmiany nie mogą powodować zagrożenia w ruchu drogowym, a samochód musi spełniać normy. Właściciel auta musi zatem uważać, aby nie dać się ponieść fantazji i nie przeholować.
Wewnątrz samochodu można zmienić sporo. Wolno zamontować inne fotele, zmienić wygląd deski rozdzielczej, dołożyć sprzęt audio. Można także wymienić zegary, ale prędkościomierz i drogomierz muszą znajdować się w polu widzenia kierowcy. Tablica rozdzielcza musi być od dołu zaokrąglona, a ewentualny mechanizm otwierania dachu tak skonstruowany, aby nie zadziałał samoczynnie nawet podczas zderzenia. Punkty zaczepienia nowych pasów bezpieczeństwa muszą pozostać w miejscach przewidzianych przez producenta samochodu. Uwaga na przyciemnianie szyb. Wartość współczynnika przepuszczania światła dla bocznych przednich musi być większa niż 70 proc., zaś przedniej 75 proc. Nie wolno też zasłaniać tablic rejestracyjnych ani stosować naklejek, które odbijając światło, oślepiają innych kierowców.
Przed jakimikolwiek zmianami wyglądu samochodu trzeba zapoznać się z przepisami. W polskim prawie są określone dokładnie wymiary samochodu i jego waga, rozkład osi, odległości pomiędzy nimi, a także wyposażenie i warunki, jakie musi spełniać pojazd, który porusza się po drogach. Nie można na przykład montować zderzaków czy klamek, które stwarzają niebezpieczeństwo zaczepienia innych użytkowników dróg. Przepisy określają także maksymalne wymiary samochodu oraz dopuszczalną emisję spalin i poziom hałasu. Wszystkie przedmioty wyposażenia i części pojazdu związane z bezpieczeństwem i ochroną środowiska muszą mieć homologację. Lista tych elementów jest także wymieniona w przepisach i są na niej m.in. tarcze kół, zespoły i elementy silników spalinowych, mechanizm kierowniczy, zwierciadła do lusterek, a także amortyzatory. Ściśle określone jest także położenie lamp i ich liczba. Przepisy określają także wartość współczynnika skuteczności hamowania dla różnych typów pojazdów. Specjalne warunki są też zapisane dla pojazdów zasilanych gazem LPG. Możliwy jest także tuning mechaniczny lub elektroniczny, który ma na celu zwiększenie mocy silnika. Z kolei chiptuning to zwiększenie mocy silnika i jego sprawności. Może on polegać na zmianie oprogramowania w komputerze samochodowym, zmianie jego możliwości fabrycznych.
Wszystkie modyfikacje warto wcześniej przemyśleć, bo część z nich równa się rezygnacji z gwarancji producenta samochodu, inne mogą przyśpieszyć zużycie różnych zespołów w pojeździe, a jeszcze inne nie zostaną zaakceptowane przy badaniu technicznym. Lepiej więc zmiany w samochodzie dokonywać w warsztacie pod okiem doświadczonego mechanika.
Podstawa prawna
Par. 2, 6, 8, 10 rozporządzenia ministra infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003 r. nr 32, poz. 262). Rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. poz. 996).
PORADA EKSPERTA
Ryszard Ciechański główny specjalista ds. rzeczoznawstwa i szkolenia w Polskim Związku Motorowym
Tuning należy przede wszystkim robić z głową. Dozwolone są spojlery, które nie wychodzą poza obrys samochodu i nie posiadają ostrych krawędzi oraz wykonane są z trwałych materiałów. Wszystkie zewnętrzne elementy muszą być bezpieczne dla innych użytkowników ruchu i nie mogą stwarzać dodatkowego zagrożenia podczas wypadku. Dozwolone są także zmiana wnętrza pojazdu oraz wszelkie naklejki i graffiti na karoserii. Niedopuszczalne jest oklejanie szyby czołowej, jak również przednich szyb kierowcy i pasażera, bo to ogranicza pole widzenia kierowcy. Kierowca, który decyduje się na zaklejenie czy zmniejszenie tylnych świateł, ryzykuje nie tylko mandat, ale również to, że inny użytkownik ruchu drogowego nie zauważy hamowania i w konsekwencji najedzie na tył pojazdu. Niedopuszczalne jest również montowanie dodatkowych świateł, na przykład pod płytą podłogową bądź na wysokości progu samochodu. Często widzimy samochody, zwłaszcza należące do młodych kierowców, które mają przerobione reflektory fabryczne na ksenony. Przeróbki takie są niedozwolone i niezgodne z prawem, bo oślepiają innych kierowców. Jeśli dojdzie do kolizji lub wypadku drogowego, biegły sądowy na pewno wskaże, że takie światła mogły mieć wpływ na przebieg zdarzenia.
Trzeba pamiętać, że każdy samochód, który porusza się po drogach publicznych, powinien być dopuszczony do ruchu. Na stacji kontroli pojazdów diagnosta wnikliwie sprawdzi, czy ewentualne przeróbki i tuning są zgodne z warunkami technicznymi pojazdu.