Algorytm nowego systemu rozpoznawania zmęczenia analizuje ruchy kierownicy od początku jazdy i w ten sposób rozpoznaje zmiany spowodowane długą podróżą i wyczerpaniem fizycznym. Typowymi oznakami malejącej koncentracji są fazy, w których kierowca w ogóle nie kieruje, a następnie wykonuje kilka gwałtowniejszych ruchów kierownicą, aby skorygować tor jazdy. Na podstawie częstotliwości takich typowych korekt położenia kierownicy oraz innych parametrów, jak np. czas podróży, włączanie kierunkowskazów oraz pora dnia, system oblicza współczynnik zmęczenia.
Jeżeli ta wartość przekroczy określony próg, na zestawie wskaźników może zapalić się np. migająca kontrolka z symbolem filiżanki kawy, zachęcająca kierowcę do postoju i odpoczynku.
System rozpoznawania zmęczenia firmy Bosch jest przeznaczony do stosowania w samochodach osobowych i lżejszych pojazdach użytkowych. Po raz pierwszy pojawił się w wyposażeniu seryjnym Volkswagena Passata w 2010 roku. Najnowszym modelem wyposażonym w tę funkcję jest Passat Alltrack.