Odpowiedź: Nie. Rada miasta nie może przekazać burmistrzowi uprawnienia do określenia wzorów wniosków w sprawie dotacji na rozwój sportu.
Czy dotacje na rozwój sportu w gminie to zadanie gminy
W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o sporcie (dalej: u.s.) tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu stanowi zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego. Organ stanowiący JST może określić w drodze uchwały warunki i tryb finansowania tego zadania własnego, wskazując w uchwale cel publiczny z zakresu sportu, który jednostka ta zamierza osiągnąć (art. 27 ust. 2 u.s.). Z kolei zgodnie z art. 28 u.s. klub sportowy działający na obszarze danej JST, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w cytowanym wyżej art. 27 ust. 2 u.s., z zastosowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku. Dotacja ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:
- realizację programów szkolenia sportowego,
- zakup sprzętu sportowego,
- pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
- pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
- sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Kto uchwala uchwałę dotacyjną, kto ją wykonuje
Na temat uchwały dotacyjnej wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 stycznia 2022 r. (sygn. akt II GSK 2560/21). Potwierdził, że jednostki samorządu terytorialnego mogą przyznawać dotacje klubom sportowym na podstawie art. 28 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 27 ust. 1 i ust. 2 i art. 3 ust. 2 u.s. Dotacja ma służyć realizacji celów publicznych z zakresu sportu. Jednocześnie NSA dodał, że tworzenie trybu finansowania i warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu stanowi zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego. Jak wskazał, ustawodawca nie nałożył na organ stanowiący gminy obowiązku podjęcia uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2 u.s. Przepis ten przez swoją fakultatywną konstrukcję nie sprzeciwia się dokonaniu przez organ stanowiący podstawowych i ramowych zasad finansowania zadania wymienionego w art. 27 ust. 1 u.s. Nie ma przeszkód, aby rada gminy/miasta, określając cel publiczny z zakresu sportu, który ta jednostka chce osiągnąć, wskazując jedno zadanie bądź więcej zadań podlegających dofinansowaniu oraz podstawowe zasady, wedle których finansowanie będzie się dokonywać, przekazała organowi wykonawczemu skonkretyzowanie uchwały w określonym przez radę zakresie, powierzając jej wykonanie burmistrzowi/prezydentowi miasta (stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 u.s.g.). NSA podkreślił, że burmistrz/prezydent miasta w ramach zarządzeń wykonawczych do uchwały ma jednak obowiązek ściśle trzymać się ram wyznaczonych zarówno przez uchwałę, jak i ustawę oraz naturę materii, którą w ramach danego upoważnienia reguluje.
Kto według RIO powinien sporządzić wzór wniosku: rada gminy czy burmistrz
Na temat kształtu uchwały w sprawie określenia warunków i trybu finansowania rozwoju sportu na terenie gminy wypowiedziało się Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w uchwale z 10 lipca 2025 r. (nr 115/g329/D/25). Kolegium weryfikowało tego typu uchwałę podjętą przez radę jednej z gmin miejsko-wiejskich. Organ nadzoru ustalił, że znalazły się w niej m.in. następujące postanowienia:
- „wzór wniosku (…) burmistrz określi w drodze zarządzenia”,
- „szczegółowy wzór sprawozdania (…) burmistrz określi w drodze zarządzenia'.
Zdaniem organu nadzoru powyższe postanowienia wykraczały poza zakres upoważnienia ustawowego przyznanego radzie gminy w art. 27 ust. 2 u.s., zgodnie z którym organ stanowiący jest uprawniony do określenia w drodze uchwały warunków i trybu finansowania zadania własnego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy. RIO podkreśliła, że w myśl art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2 (czyli ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – red. ), sposób jej rozliczenia oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący JST, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.
Organ nadzoru podkreślił, że to wyłącznie organ stanowiący, w ramach kompetencji do ustalenia trybu postępowania o udzielanie i rozliczanie omawianej dotacji oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania, jest upoważniony do określenia zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie owej dotacji i w sprawozdaniu z wykonania zadania (rozliczeniu zadania). Ocenił, że w rozpatrywanym przypadku rada miejska przeniosła swoje kompetencje na burmistrza w zakresie ustalenia wzoru wniosku o udzielenie dotacji i wzoru sprawozdania z wykonania zadania (rozliczenia zadania), bowiem nie określiła konkretnych wzorów tych dokumentów, a jedynie ustaliła, że powyższe wzory określi w zarządzeniu burmistrz.
Czy rada gminy może delegować opracowanie wniosku na burmistrza
Finalnie RIO stwierdziła, że brak jest ustawowej delegacji umożliwiającej scedowanie na organ wykonawczy kompetencji do określania wspomnianych wzorów wniosków. Taka sytuacja mogłaby prowadzić do nieuzasadnionej dowolności w kształtowaniu zakresu danych zawartych w tych dokumentach, co pozostawałoby w sprzeczności z regulacjami ustawowymi. Zgodnie z nimi to rada gminy jest właściwa do ustalania trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji oraz sposobu ich rozliczania, a więc to ona — w sposób niebudzący wątpliwości — powinna określić wzory wniosków i rozliczeń. ©℗
Podstawa prawna
art. 27 i art. 28 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1488; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 769)
art. 221 ust. 1–2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 39)