1. Wypełnij formularz CV w serwisach poświęconych pracy
Internetowe CV powinno pojawić się w kilku miejscach, w tym na serwisach społecznościowych i na portalach z ogłoszeniami o pracę.
Dość istotną kwestią, na którą zwracają uwagę rekruterzy, jest kilka zdań wstępu, w których kandydat opisuje swoje dotychczasowe doświadczenie – mówi Joanna Żukowska, ekspert serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl. Czasem po przeczytaniu tych 2-3 zdań headhunterzy podejmują decyzję czy wczytywać się w CV, czy też nie – dodaje.
Znaczenie mają także rekomendacje byłych szefów i współpracowników, więc warto poprosić ich o kilka zdań opinii. Dbaj też o to, aby informacje zawarte w CV – zwłaszcza dane kontaktowe – były aktualne.
2.Bądź obecny na profilach
Monitoruj sytuację na profilach, na których zamieszczasz CV (zarówno społecznościowo-biznesowych, jak i stricte poświęconych pracy). Jeśli pracodawca nie zauważa twojego konta w sieci, sam znajdź pracodawcę i wyślij aplikację. Monitoruj swoje konta w Internecie. Poza tym zaznacz w systemie opcję „szukam pracy”. Jasny komunikat wysłany w kierunku rekruterów zwiększa szansę na to, że zostaniesz zauważony w sieci.
3. Zrób profesjonalne zdjęcie
Tej kwestii, choć wydaje się oczywista, nie da się ominąć. Wciąż wielu kandydatów zamieszcza niewłaściwe zdjęcia w dokumentach, które mają być ich wizytówką. Na liście zdjęć, które nie powinny ukazać się w dokumentach, są m.in. zdjęcia z imprez, z wakacji, ale też takie, na których jesteśmy w towarzystwie z drugą osobą (rekruter nie będzie się domyślał, która z osób jest potencjalnym kandydatem do pracy). Idealne zdjęcie powinno nawiązywać to tradycyjnie używanego w dokumentach, przy czym kadr może być nieco szerszy i ujmować część sylwetki.
4. Stwórz CV ze słowami kluczowymi
Coraz częściej pierwszej selekcji CV dokonuje komputer, a dokładnie oprogramowanie ATS. Co widzi komputer? „W oczy” rzucają mu się nagłówki ze słowami-kluczami np. doświadczenie, zatrudnienie, certyfikaty. Komputer sczytuje treść CV pod kątem danych i informacji potrzebnych w procesie rekrutacji. Nie przepada za symbolami czy dokumentami zapisanymi w formacie jpg. Najlepiej sprawdzają się też dokumenty napisane czcionką Arial lub Verdana w rozmiarze od 10 do 12.
5. Strzeż prywatności
Rekruterzy mając imię i nazwisko kandydata, wyszukują wszelkich dostępnych informacji na jego temat. – Wpisałam kiedyś godność kandydata, który miał interesujące CV do wyszukiwarki, okazało się, że nie zabezpieczył prywatnego profilu na Facebooku i każdy mógł do niego zajrzeć. Był aktywnym komentatorem wydarzeń politycznych i robił to często używając wulgarnych słów. Zraził mnie ten przekaz - mówi rekruterka. Umiejętność strzeżenia prywatności i pokazywania światu tylko tego, na czym nam zależy, jest niezwykle ważna. Warto sprawdzić ustawienia prywatności kont. Czy Twoje konto jest zabezpieczone przed dostępem osób trzecich?
6. Bądź aktywny na blogach specjalistycznych
W momencie, gdy do pracy poszukiwani są eksperci, dodatkową rekomendacją będzie ich obecność na blogach poświęconych np. finansom, zdrowiu, macierzyństwie czy nieruchomościom. Aktywny komentator staje się widoczny dla internetowej społeczności, a treści, jakie publikuje, są potwierdzeniem kompetencji. Jeśli lubisz pisać i chcesz dzielić się wiedzą specjalistyczną – warto to wykorzystać, zakładając np. własnego bloga.
7. Zbuduj siatkę kontaktów
Nie szczędź zawodowych informacji na swój temat. Jeśli wypełniasz profil w Internecie, system z pewnością poinformuje cię, że np. wypełniłeś swój profil w 60, 80 czy 100 proc. Podpowie ci też, kogo możesz znać i jak budować siatkę kontaktów. Działaj według wskazówek. Nigdy nie wiesz kto, nawet wśród twoich znajomych, może być przepustką do nowej pracy. Wyślij w świat jasny komunikat „szukam pracy”.