Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek, czyli tzw. wakacji składkowych, muszą wypełnić oświadczenia albo załączenia do wniosku zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis. Dotychczas płatnicy składek musieli wskazywać w formularzu wniosku (RWS) wszystkie przypadki uzyskanej pomocy de minimis. Oznaczało to konieczność podawania nazwy i NIP-u podmiotu udzielającego pomocy, daty udzielonej pomocy oraz wartości pomocy w euro.
Nowy formularz RWS o wakacje składkowe
Od 29 września 2025 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z nowego formularza wniosku, który udostępnił Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Co zmiany oznaczają dla płatników składek?
Pomoc de minimis – prostsze oświadczenie dla przedsiębiorców zamiast szczegółowych danych
Płatnicy, którzy do wykazania wysokości pomocy de minimis wybiorą sposób jej udokumentowania w formie „oświadczenia”, będą musieli podać jedynie łączną wartość pomocy de minimis w euro za okres 3 minionych lat od wszystkich organów. Oznacza to, że nie będą już musieli wymieniać danych podmiotów udzielających im pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia. Jak podkreśla ZUS, w sytuacji wyboru sposobu dokumentacji w formie „zaświadczenia” zasady nie uległy zmianie.