Jarosław Fiks, dyrektor generalny Biura Rzecznika Praw Pacjenta opowiedział o wydarzeniu zorganizowanym w Katowicach z inicjatywy RPP oraz Ministerstwa Zdrowia. Chodzi o spotkanie przedstawicieli organizacji pacjentów w celu wypracowania podstawowych zapisów przyszłej Europejskiej Karty Praw Pacjenta.
- Chcemy wesprzeć swoim 15 letnim doświadczeniem inicjatywę jej powstania, ale też pomóc innym krajom w implementacji rozwiązań, które w Polsce funkcjonują z sukcesem – wytłumaczył.
Wspomniał, że kolejne spotkanie w sprawie Europejskiej Karty Praw Pacjenta tym razem z instytucjami podobnymi do polskiej Rzecznika Praw Pacjenta, odbędzie się już w maju w Gdańsku. Następnym krokiem będzie przedstawienie dokumentu do porządku europejskiego.
- Celem tych wszystkich działań jest ujednolicenie postępowania z pacjentem w sytuacji jego zachorowania na terenie wszystkich krajów UE. W związku z powyższym muszą powstać regulacje, które zapewniają równy dostęp do świadczeń zdrowotnych, informacje o lekach dostępnych, o innowacjach – wymienił.
Opowiedział też, czym różni się ochrona praw pacjentów w naszym kraju na tle innych państwa w UE. Podkreślił, że w ostatnim czasie do ustawy o rzeczniku praw pacjenta zostało dopisane bardzo ważne zagadnienie związane z świadczeniami kompensacyjnymi. W ramach takiego zabezpieczenia, w przypadku narażenia na utratę zdrowia lub życia lub doznania uszczerbku na zdrowiu, pacjent zyskał dodatkową drogę do dochodzenie swoich roszczeń.
- To droga pozasądowa. Opowiedział też o planach połączenie trzech funduszy, czyli szczepień ochronnych, badań klinicznych i zdarzeń medycznych, którymi zawiaduje RPP w jeden. To nie tylko przyspieszy proces rozpatrywania wniosków, ale i zwiększy komfort dla pacjenta – wytłumaczył.
Jarosław Fiks opowiedział też o kolejnych inicjatywach, jakie planuje RPP. W tym o zmianie przepisów, dzięki którym skończy się żerowanie na pacjentach przez różnego rodzaju podmioty, które nie mają nic wspólnego z leczeniem pacjentów.