W połowie października w porcie w Szczecinie zakończył się rozładunek maszyny TBM do drążenia tunelu na budowie drogi S19. Był to jeden z kilku etapów spektakularnego transportu.

Operacja logistyczna rozpoczęła się w mieście Noblejas. Tam maszyna TBM została rozmontowana przez inżynierów, a jej części podzielone ze względu na ciężar i gabaryty.

Najcięższe elementy, m.in. napęd główny i tarcza skrawająca, zostały przewiezione transportem drogowym przez hiszpański Oddział DB Schenker z Noblejas do portu Santander, skąd po załadunku dopłynęły w ciągu tygodnia do Szczecina. Kolejny etap to podróż specjalnymi barkami Odrą do Opola. Tam elementy maszyny zostały rozładowane i zabezpieczone na platformach złożonych z samojezdnych osi. Teraz transport przemieszcza się drogą lądową do Babicy. Lżejsze elementy dojadą z Hiszpanii na Podkarpacie bezpośrednio transportem drogowym.

Logistyczne wyzwanie dla ekspertów

DB Schenker do realizacji tej wymagającej operacji logistycznej przygotowywał się od ponad 18 miesięcy. Nad rozwiązaniami, które zapewnią bezpieczny transport maszyny, pracował po stronie operatora logistycznego kilkunastoosobowy zespół złożony z pracowników firmy z Polski i Hiszpanii oraz wyspecjalizowanych przewoźników, ważnych partnerów w tym projekcie.

Tomasz Kwapis, szef działu przewozów ponadgabarytowych w DB Schenker / Fot. materiały prasowe

– Przy realizacji tego przedsięwzięcia było branych pod uwagę wiele czynników. Mowa nie tylko o przepisach regulujących przewóz ponadgabarytów. W grę wchodziły także np. weryfikacja wytrzymałości mostów i wiaduktów, zbadanie możliwości wykonania wszystkich niezbędnych manewrów specjalną naczepą, na której są przewożone najcięższe elementy TBM ważące nawet po 230 t – wylicza Tomasz Kwapis, szef działu przewozów ponadgabarytowych w DB Schenker. – Wszystkie te zmienne miały wpływ na decyzję o doborze rodzaju transportu, trasie dojazdu z Opola do Rzeszowa i wreszcie długości całej operacji – dodaje.

73 m długości i 68 kół

Po rozładunku w Opolu najcięższe elementy TBM są przewożone na specjalnej meganaczepie złożonej z dwóch platform z samojezdnymi osiami, które razem liczą 68 kół. Długość całego zestawu to 73 m. Aby transport był możliwy, konieczne było nawet wybudowanie przeznaczonego do tej operacji zjazdu z autostrady, który umożliwił skręt platformy.

Transport zgodnie z przepisami będzie realizowany nocą z prędkością ok. 10 km/h. Naczepa będzie miała do pokonania na swojej drodze 396 mostów, wiaduktów i przepraw. Wszystkie elementy TBM do końca roku trafią do Babicy. Tam rozpocznie się montaż maszyny, który potrwa trzy miesiące. Drążenie tunelu z jej pomocą rozpocznie się w 2023 r.

TBM to potężna maszyna, która wydrąży pod wzgórzem Grochowiczna na Podkarpaciu jeden z najdłuższych tuneli w Polsce, o długości 2255 m. Jednocześnie będzie układała specjalne żelbetowe elementy tworzące obudowę. Tempo pracy maszyny sięga maksymalnie ok. 10 m/24 h. TBM waży 4,3 tys. t, ma moc
12 tys. kW, długość 107 m i średnicę tarczy drążącej 15,2 m. Maszyna wcześniej była wykorzystywana przy budowie obwodnicy Madrytu.

Transport jest realizowany na zlecenie konsorcjum firm Mostostal Warszawa SA i Acciona Construcción, wykonawcy drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Inwestorem dla tej jednej z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

____________________________________________

Trasa S19 – szczególna inwestycja na Podkarpaciu

Odcinek trasy S19 pomiędzy węzłami Rzeszów Południe-Babica budowany przez konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción jest jedną z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych realizowanych obecnie w naszym kraju.

– To szczególna inwestycja zarówno dla Mostostalu Warszawa, jak i dla województwa podkarpackiego. Podjęliśmy się budowy drogi ekspresowej z najdłuższym obecnie tunelem w Polsce. Jest to znak rozwoju, jaki w ostatnich latach poczyniliśmy, jak również potwierdzenie naszej silnej pozycji jako czołowego generalnego wykonawcy inwestycji drogowych w Polsce – mówi Jorge Calabuig Ferre.

Ponaddwukilometrowy tunel stanowiący część zadania zostanie wydrążony z pomocą maszyny TBM, która wcześniej była wykorzystywana przy budowie obwodnicy Madrytu. Maszyna będzie nie tylko drążyła w ziemi, lecz także układała specjalne żelbetowe elementy tworzące obudowę tunelu. Tempo pracy maszyny to od kilku centymentrów na minutę do ok. 10 m/24 h. TBM waży 4300 t, ma moc 12 tys. kW, długość 107 m i średnicę tarczy drążącej 15,2 m.

Technologia, know-how oraz spektakularnej wielkości sprzęt TBM, który w tej chwili jest transportowany na plac budowy, zostały zapewnione przez Accionę – firmę, która jest większościowym udziałowcem Mostostalu Warszawa i przy tej inwestycji jest partnerem odpowiedzialnym za realizację części tunelowej.

Unikalne doświadczenie zdobyte na budowach na całym świecie pozwoli nam wybudować odcinek S19 sprawnie i, jeśli wziąć pod uwagę skalę inwestycji, niezwykle szybko.

_________________________________________

DB Schenker

Zatrudniając ok. 76,1 tys. pracowników w ponad 1 850 lokalizacjach w 130 krajach, DB Schenker jest jednym z wiodących dostawców usług logistycznych na świecie. Firma świadczy usługi transportu lądowego, lotniczego i oceanicznego, oferuje także kompleksowe rozwiązania w zakresie logistyki i zarządzania globalnym łańcuchem dostaw z jednego źródła. W 2022 r. DB Schenker obchodzi 150. rocznicę powstania firmy. Aby osiągnąć swój ambitny cel neutralności klimatycznej do 2040 r., dostawca usług logistycznych stale inwestuje w innowacyjne rozwiązania transportowe, odnawialne źródła energii i produkty neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla dla swoich klientów.

Mostostal Warszawa

Mostostal Warszawa SA należy do grona największych firm budowlanych w Polsce. Występując w roli generalnego wykonawcy, realizuje inwestycje we wszystkich kluczowych sektorach rynku budowlanego w kraju i za granicą. Ponad 75 lat obecności firmy na polskim rynku zaowocowało realizacją wszelkiego rodzaju obiektów z zakresu budownictwa: ogólnego, przemysłowego, ekologicznego, energetycznego, infrastrukturalnego i drogowego. Przez lata aktywności firma zdobyła szerokie doświadczenie w tworzeniu konstrukcji stalowych i instalacji technologicznych dla przemysłów petrochemicznego oraz chemicznego.

partner

Fot. materiały prasowe
Dodatek TSL - listopad 2022
pobierz plik