Jak ocenił wiceminister, rząd powinien przyjąć projekt w pierwszym kwartale 2015 roku. Zastrzegł jednak, że program wymaga jeszcze dodatkowych analiz i ocen środowiskowych.

Rynasiewicz powiedział, że w latach 2014-2020 w Polsce powstanie 1770 km autostrad i dróg ekspresowych oraz 35 obwodnic za blisko 93 mld zł. "Chcemy dążyć do realizacji pełnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, zgodnie z zapowiedziami premier Kopacz, czyli A1, A2 i A4 oraz S3, S5, S6, S7, S8, S17, a także całej obwodnicy Warszawy" - zaznaczył.

Tylko w tym roku – jak mówił - przybędzie ponad 160 km dróg krajowych i podpisane zostaną umowy na budowę kolejnych 300 km. "W przyszłym roku oddane mają być odcinki o długości około 90 km, co łącznie daje 250 km do końca 2015 roku i podpisane zostaną umowy na ponad 500 km" – wyjaśnił wiceszef MIR.

"Głównym celem projektu programu budowy dróg na nową perspektywę unijną jest powstanie spójnej i nowoczesnej sieci autostrad oraz dróg ekspresowych. Do 2020 r. priorytetem będą inwestycje, które uzupełnią brakujące odcinki sieci, tworząc ciągi pomiędzy największymi ośrodkami gospodarczymi Polski" - powiedział Rynasiewicz.

Wiceszef MIR poinformował ponadto, że resort przedstawił Komisji Europejskiej dokument uzupełniający Strategię Rozwoju Transportu do 2020 r. "Są tam zapisane kryteria, które Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju bierze pod uwagę przy wyborze poszczególnych odcinków dróg" - powiedział. Wiceminister spodziewa się, że KE wkrótce zaakceptuje ten dokument.

Rynasiewicz powiedział, że na inwestycje w budowę dróg ekspresowych i autostrad w latach 2014-2020 powinno trafić ok. 11 mld euro z unijnej polityki spójności, w tym m.in. z programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" oraz z funduszu "Łącząc Europę", z którego pieniądze trafią na przedsięwzięcia transgraniczne.

Projekt zakłada budowę m.in. drogi ekspresowej S3 - Szczecin - Bolków; S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1); S6 - Goleniów - Gdańsk; S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim; S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok; S17 - Warszawa - Lublin; S19 - Lublin - Rzeszów; S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.