System aktywnego hamowania w ruchu miejskim korzysta z laserowego czujnika (LIDAR) umieszczonego w górnej części przedniej szyby, przeznaczonego do wykrywania sytuacji grożących niemal pewną kolizją. Gdy system zidentyfikuje sytuację, która z dużym prawdopodobieństwem może skończyć się kolizją, zostają uruchomione ostrzeżenia dźwiękowe i optyczne informujące o tym kierowcę.
Jeśli kierowca nie podejmie działań zapobiegających kolizji, system automatycznie uruchomi hamulce samochodu.
System aktywnego hamowania chroni także kierowców przed przypadkowym przyspieszaniem przy prędkościach mniejszych niż 10 km/h lub przy ruszaniu.
Jeżeli przeszkoda znajdzie się w odległości do 4 m przed pojazdem, a system uzna, że kierowca zbyt mocno nacisnął na pedał przyspieszenia, na przykład naciskając go przez pomyłkę zamiast pedału hamulca, uruchomione zostaną dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia. Następnie system aktywnego hamowania w ruchu miejskim ograniczy moc silnika w celu zmniejszenia prędkości pojazdu.
City-Brake Active System po raz pierwszy pojawi się w nowej generacji modelu Honda Fit, który zadebiutuje na rynku japońskim jeszcze w tym roku.