Choć nowe przepisy formalizują zasady współpracy wójta z sołtysami oraz przewodniczącymi rad osiedli i dzielnic, w praktyce rodzą też wiele pytań, m.in. o jawność obrad, obowiązek uczestnictwa w posiedzeniach, dostęp do dokumentów i moc wiążącą opinii konwentu. Nie na wszystkie z nich ustawodawca odpowiedział wprost.

Konwent sołtysów - o co pytają na szkoleniach uczestnicy?

Jawność obrad

Czy mieszkańcy będą mogli się przyglądać obradom konwentu sołtysów – podobnie jak mogą to robić w przypadku obrad rady gminy?

Ustawodawca nie określił zasad jawności nowego ciała. W mojej ocenie nowy art. 37d ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), który zacznie obowiązywać od początku przyszłego roku, nie przewiduje jawności obrad konwentu. Przypomnijmy, że przepis ten jest dość lakoniczny; wynika z niego, że wójt w drodze zarządzenia może powołać konwent przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy, który jest jego organem opiniodawczo-doradczym i obraduje na posiedzeniach, którym on sam przewodniczy. I to wójt określa we wspomnianym zarządzeniu zakres i tryb jego działania.

Wprost nie wynika to także z innych przepisów, w szczególności mowa o:

art. 61 ust. 2 Konstytucji RP, zgodnie z którym: „Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu”;

art. 11a ust. 1 u.s.g., z którego wynika, że „organami gminy są:

  • rada gminy,
  • wójt (burmistrz, prezydent miasta)”;

art. 11b u.s.g., w myśl którego: „1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. 2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy”.

Konwent nie spełnia żadnego ze wskazanych w przytoczonych przepisach warunków, które pozwalałyby uznać jego działalność za jawną, bo:

  • nie jest organem władzy publicznej (a tylko ciałem doradczym wójta),
  • jego członkowie nie pochodzą z wyborów powszechnych (w jego skład wchodzą przewodniczący jednostek pomocniczych z urzędu).

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 września 2024 r. (sygn. akt III OSK 4035/21) wskazał, że: „Suma wszystkich jednostek pomocniczych na danym obszarze nie tworzy jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym organy jednostki pomocniczej, które nie są organami gminy, nie korzystają z regulacji dotyczących m.in. zasad podejmowania uchwał i sposobu głosowania przez organ stanowiący gminy”. W tym samym orzeczeniu NSA dopuścił możliwość głosowania niejawnego na zebraniu wiejskim (a więc odmiennie niż na sesji rady gminy, gdzie głosowanie tajne jest wyjątkiem).

Podsumowując: obowiązujące przepisy nie gwarantują mieszkańcom prawa do jawności posiedzeń konwentu. Oznacza to, że nie mogą oni żądać wstępu na jego obrady.

Dostęp do dokumentów

Czy mieszkańcy gminy będą mogli zażądać przedstawienia dokumentów z posiedzeń konwentu w trybie informacji publicznej?

Dokumenty, które powstaną w związku z posiedzeniem konwentu, bez wątpienia będą informacjami publicznymi, o których mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. W myśl tego przepisu „Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie”.

Zatem mieszkańcy będą mogli żądać dostępu do dokumentow konwentu w trybie informacji publicznej. Materiały trzeba będzie udostępniać niezależnie od tego, czy będą to protokoły z posiedzeń konwentu, jego opinie, stanowiska, rekomendacje, wnioski czy korespondencja między wójtem a członkami konwentu dotycząca spraw publicznych,

Charakter opinii

Czy opinie konwentu będą wiążące dla wójta?

Nie. Konwent nie ma kompetencji decyzyjnych i nie może wydawać uchwał wiążących wójta lub radę albo narzucać im swojego stanowiska. Nie jest bowiem konkurencją dla rady gminy. Jego opinie nie mają mocy prawnej, lecz wyłącznie charakter doradczy – mogą np. pomóc wójtowi w przygotowaniu opinii dotyczących planów inwestycyjnych, procedur funduszu sołeckiego, inicjatyw młodzieżowych.

Uwaga! Wójt (oraz rada) będą decydować, czy i w jakim zakresie uwzględnią opinie konwentu sołtysów.

Tryb działania

Co powinien uwzględnić wójt, określając w zarządzeniu tryb działania konwentu?

„Tryb działania” oznacza sposób organizacji pracy konwentu, np.:

  • częstotliwość posiedzeń,
  • sposób ich zwoływania i przewodniczenia (np. wójt może postanowić, że posiedzenia zwoływane są przez niego i on im przewodniczy),
  • zasady sporządzania protokołów i dokumentowania opinii,
  • tryb konsultacji z członkami konwentu i ewentualnie z innymi podmiotami,
  • procedurę uchwalania stanowisk/opinii przez konwent (np. głosowanie, konsensus, rekomendacja większością głosów),
  • ewentualne zasady wypłacania diet i zwrotu kosztów podróży uczestnikom.

Obowiązek uczestnictwa

Czy wójt może wprowadzić obowiązek udziału w konwencie?

Nie. Taki obowiązek musiałby wynikać z ustawy, a przepisy u.s.g. tego nie przewidują.

Wójt może więc jedynie zachęcać do uczestnictwa, np. przez przyznanie diet.

Regularność spotkań

Czy konwent musi się odbywać regularnie, np. przed każdą sesją?

Nie. Jego działalność zależy od potrzeb wójta i gminy, np. przy opiniowaniu spraw dotyczących jednostek pomocniczych, funduszu sołeckiego czy innych lokalnych inicjatyw. Konwent może się zebrać np.:

  • przed zebraniami wiejskimi,
  • na początku prac nad budżetem gminy,
  • przed zmianami w wieloletnich planach finansowych,
  • przy okazji organizacji dożynek lub święta plonów.

Uwaga! Wójt może jednak zastrzec w zarządzeniu, że konwent będzie się odbywał np. przed sesjami rady gminy, aby przewodniczący jednostek pomocniczych mogli przygotować opinie.

Zakres działania

Wójt w zarządzeniu ustala zakres działania konwentu. Jakie zadania mogą się w nim znaleźć?

„Zakres działania” to obszar i przedmiot pracy konwentu. Określa, w jakich sprawach konwent może przedstawiać opinie lub rekomendacje. W praktyce zakres ten obejmuje tematy, które mogą być przedmiotem dyskusji konwentu, m.in.:

  • inwestycje gminne,
  • fundusz sołecki,
  • gospodarowanie mieniem komunalnym,
  • inicjatywy młodzieżowe,
  • opinie dotyczące działań organów wykonawczych jednostek pomocniczych,
  • współpraca z radami jednostek pomocniczych lub młodzieżowymi radami,
  • zadania powierzane sołtysom,
  • organizacja wydarzeń lokalnych, np. dożynek.

Dieta i zwrot kosztów

Czy wójt musi wprowadzić diety dla członków konwentu i zwrot kosztów związanych z ich udziałem w posiedzeniach?

Nie jest to obowiązkowe. Zgodnie z art. 37d ust. 4 u.s.g. wójt w zarządzeniu powołującym konwent może określić zasady:

  • wypłacania diety i
  • zwrotu kosztów podróży przysługujących przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych za udział w posiedzeniach konwentu.

Uwaga! Użyte w tym przepisie słowo „może” wskazuje na możliwość, a nie obowiązek. A zatem to wójt będzie decydował, czy przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych dostaną dietę i zwrot kosztów. Nie będą im one przysługiwać, jeśli w zarządzeniu nie będzie odpowiedniego zapisu na ten temat.

Inicjatywa w zakresie opinii

Czy opinie mogą być wydawane tylko na wniosek wójta, czy również z inicjatywy członków konwentu?

Konwent jest organem opiniodawczo-doradczym.

Oznacza to, że może przygotowywać opinie na wniosek wójta – w zależności od tego, jakich spraw dotyczą. Jednak w zarządzeniu wójt ma prawo także dopuścić, by członkowie konwentu zgłaszali własne inicjatywy. Mogą wtedy składać wnioski do rozpatrzenia przez konwent: propozycje lub rekomendacje działań doradczych dla wójta.

Publikacja w BIP

Czy dokumenty konwentu trzeba będzie publikować w Biuletynie Informacji Publicznej?

Będzie to autonomiczna decyzja organu wykonawczego. Przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzają obowiązku publikowania tego typu informacji.

Warto jednak zauważyć, że art. 8 ust. 3 zd. 2 u.s.g. stanowi, że podmioty (w tym m.in. jednostki samorządu terytorialnego) „mogą udostępniać w Biuletynie Informacji Publicznej również inne informacje publiczne”. Ponadto zgodnie z par. 11 pkt 5 lit. b rozporządzenia w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej, „strona podmiotowa BIP zawiera w szczególności: (...) menu przedmiotowe umożliwiające odnalezienie: (...) innych informacji publicznych, o którym mowa w art. 8 ust. 3 zdanie drugie ustawy, a w szczególności takich, których publikacja leży w interesie publicznym, zaspokaja potrzeby obywateli i ich wspólnot, wspiera rozwój społeczeństwa obywatelskiego lub przyczynia się do polepszenia działalności podmiotu udostępniającego informacje”.

Podsumowując: to wyłącznie organ wykonawczy zdecyduje, czy opinie i protokoły konwentu zostaną opublikowane na stronie BIP.

Uchwała czy pismo

Jak będzie przebiegać procedura wydawania opinii?

Szczegółowy tryb powinien określić w zarządzeniu wójt. Może to być:

  • konsensus – opinia powstaje w drodze porozumienia wszystkich obecnych członków;
  • rekomendacja większości – gdy nie uda się osiągnąć jednomyślności, konwent może przyjąć opinię większością głosów obecnych członków;
  • głosowanie – jawne lub tajne, w zależności od charakteru sprawy i decyzji wójta w zarządzeniu. Wójt określa też, czy powinna to być większość zwykła, bezwzględna lub jeszcze inna.

Opinia może przybrać formę uchwały konwentu lub pisma kierowanego do wójta, w którym zostaje zapisane stanowisko konwentu.

Współpraca z innymi organami

Czy członkowie konwentu mogą zgłaszać wnioski lub rekomendacje do innych organów (w szczególności do rady gminy)?

Co do zasady nie. Zgodnie z art. 37d ust. 2 u.s.g. konwent jest organem opiniodawczo-doradczym wójta. Oznacza to, że wszystkie oficjalne opinie i rekomendacje kieruje do niego. Wójt może następnie – o ile uzna to za potrzebne – przekazać je radzie gminy lub innym organom. ©℗